Jak znovu začít?

1. srpna 2018 v 11:47 |  Léčba
Omlouvám se za dlouhou odmlku v psaní, jak tady, tak na mém FB profilu. Některé dny jsou lepší, jiné horší, a někdy, kdy už se mi zdá, že bych přece jen mohla něco napsat či aspoň nasdílet, tak se dítě rozhodne, že si trochu zdřímne na mámě, takže pak sedím na gauči, se spícim dítětem na hrudníku, potlačuji nutkavou potřebu odskočit si na toaletu a čekám, až se pán probere, protože odložení do postýlky či na gauč je cesta k jeho probuzení.. Samozřejmě většinou usne zrovna v době, kdy nemám v dosahu ani knihu, ani počítač a na mobilu mi dochází baterka :-D

Šestinedělí, které u mě trvalo celých osm týdnů, pro mě byla velká zkouška - problémy s kojením, venku mrazy, takže zákazy vycházek, když mrazy polevily, tak chřipková epidemie, takže vycházky ano, ale ne mezi lidi, manžel nakoupil jen to, co bylo na seznamu, já měla pocit, že kvůli případnému bolení bříška u prcka nemůžu prakticky nic jiného než mrkev, jablka, banány a rýži. A do toho samozřejmě "zaručené" babské rady, že pokud chci mít mléko pro miminko, kterého jsem měla málo a opravdu jsem ho chtěla mít víc, tak musím pít mléko. Měla jsem strach, že když nebudu jíst lepek a mléčné výrobky, tak bych mohla miminko ohrozit a vybudovat mu nějaké alergie, proto jsem od bezlepkové a bezmléčné stravy upustila už v průběhu těhotenství a po porodu se k ní nevrátila, ze stejného důvodu. Jenže to byla zřejmě chyba. Kojení se nerozjelo částečně asi kvůli PCOS, ale hlavně kvůli mému psychickému rozpoložení po porodu, kvůli tomu, že jsem nedodržovala svoji dietu, a hlavně kvůli personálu v nemocnici a naší dětské lékařce, kteří ignorovali fakt, že můj syn má uzdičku pod jazykem i pod horním rtem, takže nedostatčmě stimuluje moje prsa a tím pádem tělo nevyrábí dostatek mléka. Bohužel, tuto skutečnost neodhalily ani dvě laktační poradkyně, za které jsem zaplatila ne úplně málo peněz. Odhalila to až poradkyně třetí, ale to už měl syn tři měsíce a já neměla sílu ho trápit a tahat po doktorech, kteří by mu uzdičku pod horním rtem odstranili (tu podjazykovou na moji žádost na ORL přestřihli, když bylo synovi 8 týdnů).

Nyní je synovi půl roku, už máme nějaký plus minus zaběhnutý režim, už nejsem tolik vyděšená z faktu, že mám doma miminko. Jako skvělého pomocníka mám šátek, do kterého toho našeho malého uličníka tak jednou, dvakrát někdy i třikrát denně zavážu, aby si zdříml a já mohla něco udělat doma - uvařit, uklidit nebo jako dneska - sednout k počítači a psát.

Jak jste možná zaznamenaly na mé FB stránce, zakousila jsem si knihu od PCOSdivy Amy - Léčba PCOS, 21 denní plán. Nebudu vám lhát, v knize jsem tak na stránce 40-50, času na čtení nemám mnoho, nicméně jsem se rozhodla, že je opět čas, abych se vrátila zpátky do svého zaběhnutého režimu a dodržovala 3 body, které Amy vyzdvihuje jako důležité pro získání kontroly nad svým tělem a PCOS:
1/ PSYCHICKÁ POHODA - mít se ráda, být sama se sebou spokojená a umět sama sebe ocenit, prostě být sobec, tím zdravým způsobem. Protože tím, že jsme na sebe moc přísné a máme na sebe příliš vysoké nároky, tak si akorát ubližujeme. Nemusíme být perfektní, nikdo přece není perfektní, každý má své chyby. ALE musíme být spokojené samy se sebou, protože nikdo jiný to za nás neudělá.

2/ SPRÁVNÁ ŽIVOTOSPRÁVA - pokud chceme opravdu získat kontrolu nad svým tělem a eliminovat příznaky PCOS, je potřeba hlídat si, co jíme. PCOS je spojeno s dlouhodobým neboli chronickým zánětem v našem těle, tento zánět je ještě zesílen špatnou volbou toho, co jíme - hlavně pokud jde o polotovary, nadmíru cukru, lepek, mléčné produkty. Je těžké se těchto pochoutek vzdát, ale jakmile začneme a vytrváme, tak se dostaneme do fáze, kdy nám bude lépe, na těle, i na duši. Zbavíme se únavy a naše tělo bude spokojené, což nám zpětně pomůže zase zlepšit naše psychické rozpoložení.

3/ SPRÁVNÝ POHYB - třetím pilířem ovládnutí našeho těla a PCOS je zvolit správnou pohybovou aktivitu tak, aby naše tělo mohlo správně fungovat. Nemusíme začít běhat, pokud běh nesnášíme, nemusíme se hodiny trápit v posilovně, na začátek stačí třeba svižná chůze, nebo nějaká jiná naše oblíbená pohybová aktivita. Já třeba ráda chodím a cvičím jógu. Každá si zvolíme náš oblíbený sport a motivujeme se k vytrvání.

Vím, že jsem tady psala, že ani já nedodržovala v průběhu těhotenství a po porodu dietu striktně, ale pravda je, že mi od porodu bylo fakt mizerně, takže v současné době už jsem zase bez mléka, ano, musela jsem se vzdát pribináčků, které mi zvedaly náladu. Nanuky se dají koupit i na vodové bázi nebo si můžete rozmixovat ovoce a zamrazit si ho samy doma - to má velkou výhodu v tom, že víte, co přesně v té dřeni je a zda tam je či není zbytečně přidaný cukr. Omezila jsem příjem cukru, snížila jsem počet hořké čokolády, kterou jím, když peču koláč, tak dávám jen polovinu cukru než je psané v receptu. A nakoupila jsem si opět bezlepkové mouky a peču bez lepku, manželovi to chutná a navíc nikdo z návštěv nepozná, zda je koláč z bezlepkové mouky nebo ne, s tím se potrápím maximálně já, když se něco nepovede, jelikož v bezlepkové mouce chybí ten lepivý gliadin, takže občas něco nedrží.. Co se sportu týče, tak jsem si v neděli řekla, že musím denně ujít aspoň 10 tisíc kroků, ideálně 15, ale to je bohužel v tomhle horku méně reálné, ale deset určitě půjde, musím na sebe být přísná. Plus se snažím aspoň 3x týdně zacvičit si pár pozdravů slunci doma a už zase učím jednou týdně jógu. Jen ta psychika, to mi ještě zcela nejde, proto jsem se přihlásila do 21 denní výzvy, která začíná dnes, odkaz najdete opět na mém FB, bohužel výzva je kompletně v angličtině, ale snad se některá z vás ke mě připojíte ;-)

Krásný den a hodně sil, pokud jste se rozhodly opět začít získat převahu nad svým PCOS stejně jako já :-)
 

Základní rady jak otěhotnět s PCOS

6. června 2018 v 3:09 |  Snažíme se o mimi
Pravděpodobně některá z vás, stejně jako já, od svého gynekologa slyšela společně s diagnózou PCOS i větu - budete mít problém otěhotnět, případně - pokud do roka neotěhotníte, nejspíš nebudete mít svoje vlastní děti. Ať už je vám 20 nebo 30, není to věta, kterou byste od svého gynekologa očekávaly, a už vůbec ne v okamžiku, kdy třeba ani nemáte partnera.

Já osobně mám ráda, když se mnou lidi jednají na rovinu a nechodí zbytečně okolo horké kaše, ale když jsem necelý rok po svatbě, ve svých 30ti, slyšela od své lékařky, že mám PCOS a o pár měsíců později, než jsem se vůbec z toho šoku vzpamatovala a našla si o diagnóze nějaké základní údaje, to lékařka vyšperkovala slovy, že bez IVF neotěhotním, tak jsem se zhroutila. Psychika šla do háje. Do toho ještě špatné testy na preventivní prohlídce u praktika a odeslání na vyšetření, které mělo vyloučit či potvrdit rakovinu nebo leukémii. Ještě teď si to pamatuji - krásný slunečný srpenový pátek, kdy jsem šla na krev kvůli tomu vyšetření, a večer jsem měla jet na víkend s kamarádkama mimo Prahu, protože jedna se loučila se svobodou. No, sice jsem se fakt snažila, ale celý víkend jsem byla úplně rozhozená a nenaložená, ani tanec, který jinak zbožňuji, mě nebavil.. Naštěstí ani leukémie, ani rakovina se nepotvrdila, "jen ty" polycystické vaječníky zůstaly.

Problém je v tom, že většina gynekologů neví, jak PCOS léčit, protože žádná zázračná pilulka na ně dosud není. Možná někteří z lékařů vědí o tom, že změna stravování a celkově životního stylu by měla prospět, ale člověk je od přírody tvor pohodlný, takže lékaři vědí, že většina z nás chce tu pilulku a změna životního stylu je pro nás sci-fi, proto se ani neobtěžují nám to říci a maximálně nám doporučí, ať si samy něco najdeme a nastudujeme, jinak oni tady jsou, pokud se rozhodneme pro IVF.

Dnes si povíme o 6ti základních krocích, které by nám mohly pomoci otěhotnět, i přesto že nám gynekolog řekl, že to nepůjde.

1/ Zjistěte, zda ovulujete. I když máte PCOS, není vyloučeno, že pravidelně ovulujete. Zjistíte to pomocí měření bazální teploty, ovulačními testy nebo ultrazvukem u lékaře. Pokud zjistíte, že ovulujete, pak k otěhotnění potřebujete spermii, protože samotné vajičko nestačí. Článek, ze kterého čerpám uvádí, že nemáme čekat na pohlavní styk až na den ovulace, což je zároveň i moje vlastní zkušenost. Při léčbě clostilbegytem jsem vždy čekala až na ten den, kdy jsem šla na ultrazvukové vyšetření, zda jsou moje folikuly připravené nebo ne, ani jednou se těhoteství nevydařilo. Zadařilo se až v okamžiku, kdy byl pohlavní styk 3 dny před ovulací. Nejsilnější a nejschopnější spermie dokáže totiž v naší děloze přežít i 4 dny a stále být schopná oplodnění. Oproti tomu, vajíčko umírá do 24 hodin od uvolnění z vaječníku.

2/ Zjistěte důvod, proč neovulujete. Nejsme všechny stejné, proto také není asi překvapením, že důvody toho, proč neovulujeme, mohou být u každé z nás odlišné. Nejčastějšími příčinami však být inzulinová rezistence nebo zánět. Ale to nejsou jediné příčiny. PCOS totiž mohlo způsobit i dlouhodobé užívání hormonální antikoncepce. A protože důvody vzniku u nás nejsou u všech stejné, ani postup léčby nebude shodný. Někomu pomůže například dieta s nízkým obsahem cukru, ale u jiné z nás to bude naprosto nevhodný způsob, jak se k PCOS postavit. O způsobech, jak se u nás mohlo PCOS vyvinout, budu psát příště.

3/ Zaléčit zánět v našem těle. Jedním z důvodů vzniku PCOS je dlouhodobý neboli chronický zánět v našem organismu. Abychom byli konkrétní, tak:
- zánět žláz nadledvinek a vaječníků způsobuje zvýšené vyplavování testosteronu, narušení normálního menstruačního cyklu a ovulace
- zánět v mozku způsobí reszistenci k leptinu, což je hormon, který nám říká, kdy jsme syté
- zánět v našem těle zároveň naruší schopnost našeho organismu spalovat tuky
- zánět ve svalových buňkách způsobí inzulinovou rezistenci
Abychom zánět vyléčily, měly bychom z jídelníčku postupně vyředit všechny pro-zánětlivé potraviny, kterými jsou:
- všechna zrna - nejen lepek
- cukr, především kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy
- průmyslově vyráběné oleje, jako je sojový, rostlinný či slunečnicový
- soja
- mléčné produkty - ty nemusí způsobovat potíže všem ženám s PCOS, ale je vhodné vyzkoušet jejich vyřazení z jídelníčku či otestování, abyste si to ověřily
Možná vám uvedené potraviny nevadí, ale protože máte PCOS, tak bych doporučila minimálně krátkodobé vyřazení těchto skupin potravin, abyste otestovaly, zda vaše tělo bez nich (ne)funguje lépe.

4/ Zkuste vyléčit svoji inzulinovou rezistenci. Inzulinovou rezistencí nemusí trpět všechny ženy s PCOS, ale pokud jste nepodstoupily test, který by to mohl potvrdit či vyloučit, rozhodně požádejte svého lékaře, ať jej provede. Zlepšení inzulinové rezistence by mělo pomoci zredukovat hladiny testosteronu, vaší tělesnou hmotnost a zároveň zvýšit pravděpodobnost ovulace. U obézních žen pomáhá v boji s inzulinovou rezistencí lék metformin, ovšem pokud nemáte nadváhu, tak lék nedostanete. Pomoci by pak mohla ketogenní dieta.

5/ Spravte svoje střevo. V našem střevě je přítomná veliká řada mikroorganismů, kterým se souhrně říká mikrobiom (dříve mikroflóra). Pro správnou funkci našeho organismu je potřeba, aby zastoupení hodných a zlých bakterií ve střevě bylo vyvážené. Pokud máte PCOS, tak je pravděpodobné, že přítomnost těch špatných/zlých bakterií převyšuje přítomnost těch dobrých/hodných. A co to může mít za následek?
- převaha špatných bakterií může způsobit inzulinovou rezistenci a zánět střeva
- rovněž dojde ke změně naší schopnosti zpracovávat mastné kyseliny a karbohydráty
- velká přítomnost špatných bakterií zvyšuje uskladňování kalorií ve formě tuků
Abychom zvýšily přítomnost dobrých bakterií, je potřeba do našeho jídelníčku zařadit zvýšené množství fermentovaných potravin (třeba kysané zelí nebo čaj kombucha) či začít pravidelně užívat probiotika.

6/ Přestaňte se zabíjet v posilovně. Pro správné fungování organismu je potřeba rozumně uvážit, jaký sport si vybrat a jak moc se mu věnovat. Pokud totiž ráno vstanete a věnujete se intenzivnímu tréninku převážně kardio tréninku jako je běh, spinink či aerobik, a pak celý den prosedíte na židli v kanceláři, tak pravděpodobně spíše zvýšíte vyplavování stresových hormonů organismem, a tyto hormony pak nejsou ničím jiným než převážně mužskými pohlavními hormony, jako je například testosteron a jsme opět v tom začarovaném kolečku, kdy přemíra tréninku a nevhodné cvičení vyplaví mužské pohlavní hormony, my se osypeme akné, případně nám začnou růst chloupky v obličeji a přestaneme ovulovat. Pro správnou funkci organismu je vhodné intenzivní kardio trénink vyvážit i nějakým jiným, jemnějším typem pohybu, třeba jógou.

Pokud se snažíte otěhotnět nebo jen ovlivnit průběh svého PCOS a normalizovat funkci svého organismu, jistě stojí uvedené body za vyzkoušení. Bude to tvrdá práce a jistě neuvidíte výsledky hned druhý den, ale věřte tomu, že trpělivost a disciplína se vyplácí, vidím to sama na sobě, když při dopisování těchto řádků koukám na svého synka, který mi tu krásně spí v šátku :-)

Další články


Kam dál

Reklama