Srovnání účinků doplňků stravy a bylin na PCOS

28. ledna 2018 v 12:27 |  Léčba
Zdá se, že se ke konci loňského roku takřka roztrhl pytel s vědeckými publikacemi na téma PCOS. Což je chválihodné. Bohužel zatím žádná studie nepřinesla žádnou zaručenou metodu, jak PCOS léčit nebo alespoň zmírnit. Dnes jsem pro vás přeložila článek, který porovnává všechny dosud publikované práce na téma účinků potravinových doplňků a bylinných preparátů na některé faktory PCOS.

O jaké přípravky se konkrétně jedná? Bylo porovnáno celkem 63 studií, v nichž se vědci zaměřili na následujících 7 doplňků stravy a 4 byliny:
- omega-3 mastné kyseliny
- chróm
- selen
- vitamín D
- vitamín D v kombinaci s vápníkem
- B-komplex
- inositol
- Camellia sinensis, nebo-li čajovník čínský
- Cimicifuga racemosa, nebo-li ploštičník hroznatý
- Cinnamonum sp., nám známá skořice
- Mentha spicata, což je máta klasnatá (v tomto případě je důležité, že to je máta klasnatá, ne ta, kterou známe z běžného mátového čaje!)

O jaké parametry se konkrétně vědci při vyhodnocování dat a sepisování článků zajímali?
- vliv na pravidelnost MS cyklu (22-35 dní)
- amenorea což je nepřítomnost MS
- počet menstruací za měsíc
- četnost ovulace a přítomnost dominantního folikulu
- polycystický vzhled vaječníků
- četnost těhotenství, případně potraty
- vliv na hladinu mužských pohl. hormonů
- biochemické parametry
- rizikové faktory spojené s PCOS
- kvalita života
- vliv na úzkosti/deprese

Nejvyšších a nejlepších účinků bylo dosaženo při užívání inositolu, který výrazně zlepšil četnost ovulace, problémy s nadměrnou produkcí mužských pohlavních hormonů, poměr pas/boky, hladiny cholesterolu a triglyceridů. Hladiny celkové cholesterolu byly také významně upraveny při užívání omega-3 mastných kyselin.

Popíjení pravého čínského čaje po dobu 12 týdnů prý snížilo počet žen trpících nepřítomností menstruace, bohužel skupina pozorovaných žen s PCOS byla příliš malá, proto tento rozdíl nebyl významný s porovnáním se skupinou žen bez PCOS. Pro milovnice čaje je to ale jednoznačně příjemné zjištění. Pokud tedy holdujete pravému čínskému čaji, můžete ve své vášni pokračovat.

O inositolu, který v uvedených studiích vyšel jako nejlepší potravinový doplněk pro PCOS, jsem již psala dříve. Zároveň jsem vás informovala o jeho vylepšeném složení, které můžete zakoupit ve formě přípravku nosifol duo, který kombinuje jak myo-inositol, tak d-chiro-inositol (v poměru 40:1). Inositol je důležitou stavební složkou buněčných membrán, je potřebný pro správnou funkci buněčné signalizace, včetně nervové signalizace v mozku. Inositol zároveň pomáhá při odpovědi na inzulin, jehož špatná signalizace ve svalech nebo tukové tkáni může vést k inzulinové rezistenci.
Pravidelné užívání inositolu může tedy vést k zlepšení metabolického profilu žen s PCOS, snížení hladin mužských pohlavních hormonů, zvýšení četnosti ovulace a zvýšení četnosti úspěšného otěhotnění.
Přehledový článek bohužel zdůrazňuje fakt, že nebyly dosud provedeny žádné studie, které by zohledňovaly dlouhodobé účinky inositolu, tudíž není dosud známo, zda jeho dlouhodobé užívání nepřináší nějaké vedlejší efekty. Není proto na škodu vždy po nějaké době jeho užívání, inositol na nějaký čas vysadit, řekněme 3 měsíce užívat, 2-3 měsíce pauza. Je to ale na uvážení každé z vás. Pokud se cítíte dobře a inositol vám pomáhá, můžete v jeho užívání jistě pokračovat i delší dobu.

Ostatní popsané přípravky a bylinky neměly výrazný vliv na zlepšení žádného ze studovaných faktorů. Škoda, že nejvíce článků zabývajících se účinky tradičních čínských bylin je psaná v čínštině, a proto tyto studie nebyly do přehledu zahrnuty, protože jak známo, tradiční čínská medicína je velmi účinná.

Závěrem mi nezbývá tedy než konstatovat, že svůj stav můžeme pozitivně ovlivnit konzumací inositolu a omega-3 mastných kyselin. A rozhodně nic nezkazíme pravidelným popíjením kvalitního čínského čaje. Užívání ostatních doplňků a bylin je pak na uvážení každé z nás, co nám chutná, z čeho máme pocit, že je nám dobře. A rozhodně nemůžeme očekávat pozitivní účinky hned po prvním užití, ale je potřeba daný doplněk či bylinu konzumovat alespoň 2-4 týdny, abychom mohly říct, zda je nám po něm lépe či nikoliv. Výsledky na úrovni zlepšení biochemických výsledků v naší krvi můžeme pak pozorovat zhruba 3 měsíce od začátku užívání preparátů. Takže pokud začínáte s inositolem, který má zlepšit ovulaci, a nestane se tak hned v prním měsíci jeho užívání, tak to rozhodně nevzdávejte a vydržte, výsledky se jistě dostaví Mrkající
 

Cvičení a reprodukční zdraví u PCOS

12. ledna 2018 v 12:34 |  Cvičení
Až dosud bylo provedeno několik studií na téma vliv cvičení na léčbu polycystických vaječníků, avšak žádná z dosud publikovaných prací neudělala srovnání, které cvičení je nejvhodnější, tedy až do loňského prosince, kdy se jedna výzkumná skupina z Brazílie rozhodla sestavit protokol, podle kterého se pokusí vyhodnotit, jak to se cvičením a PCOS je.

Jak jste se jistě dočetly už v některých z mých dřívějších článků, redukce váhy může zmírnit příznaky PCOS jako je třeba růst nechtěného ochlupení nebo potíže s ovulací a plodností. Proto se u žen s PCOS doporučuje jako první možnost léčby změna životního stylu, který zahrnuje pravidelnou tělesnou aktivitu a změnu stravovacích návyků, což by mělo mít za následek snížit insulinovou rezistenci, zlepšit funkci metabolismu a tak i reprodukční funkci.

Pro zařazení do hodnocení v uvedeném článku musely studie splňovat přísná kritéria. Věková skupina žen zařazených do hodnocení byla 18-40 let. Studie zohledňovala, zda se jako léčebný přístup počítalo pouze cvičení nebo cvičení a další aspekt - jako je dieta nebo léky. Zároveň byly vybrány jen ty studie, kde ženy dodržovaly cvičení samotné nebo v kombinaci s další léčbou alespoň dva týdny.

A jaká kritéria byla důležitá pro hodnocení výsledku účinku sportovní aktivity?
- změny koncentrací hormonů zodpovědných za menstruační cyklus
- narůst a zlepšení plodnosti
- snížení nechtěného ochlupení
- snížení inzulinové rezistence
- snížení obezity

Bohužel se jedná zatím jen o protokol, podle kterého bude skupina hodnotit všechny vědecké články na toto téma vydané mezi rokem 2010 a 2017, takže na jednoznačnou odpověď, které cvičení je pro nás nejlepší, si jestě budeme muset nějakou chvilku počkat.

Musíme však pamatovat na to, že každá z nás jsme jiná a jedné z nás bude vyhovovat kardio, ale jiná po kardio cvičení neuvidí vůbec žádné výsledky, pokud hovoříme o redukci váhy. Mě samotné vyhovuje high-intensity interval training (HIIT). Pokaždé, když jsem s HIIT začala, tak jsem do měsíce zhubla, nejen váhu (minimálně 5 kg), ale i centimetry (zpravidla přes 6 cm v pase). Zároveň pro zklidnění hlavy, vybudování pevnosti a flexibility těla mi vyhovuje jóga. Věnuji se jí několik let, při čemž posledních dva a půl roku celkem pravidelně, od té doby nemám vůbec problémy s bolestmi zad a řekla bych, že mě méně věcí stresuje a mám lepší náladu. Jaký trénink nejvíce vyhovuje vám?

Další články


Kam dál

Reklama