Bezlepkové stravování u PCOS

18. března 2016 v 9:36 |  Bez lepku
A po všech článcích, ve kterých jsem vám psala o tom, co všechno je potřeba do jídelníčku přidat, přichází jeden článek, kterým vám doporučím něco z jídelníčku vyřadit.. Syndrom polycystických vaječníků je chronický zánět, který dosud nemá zcela objasněné příčiny vzniku. A jelikož tedy trpíme zánětem, bylo by dobré, abychom omezily přísun potravin, které samy o sobě mohou zánět vyvolávat.

Jedná se konkrétně o lepek. Už vidím, že si teď asi budete klepat na čelo, že je to další článek, který tvrdí, že lepek je špatný a že teda teď nevíte, zda se přiklonit na stranu lepku nebo proti němu. Pravda je taková, že lepek není špatný, pokud jste naprosto zdravé. Ale jelikož trpíte mírným nebo větším chronickým zánětem, tak je rozumné a logické omezit přísun lepku, který průběh zánětu může zhoršit.

Na začátku jsem tomu taky vůbec nevěřila, ale jelikož jsem před mojí diagnózou byla celkem dlouho unavená (zhruba tak rok a půl), hlavně po jídle, tak jsem si postupným čtením článků o lepku a PCOS uvědomila, že možná lepek opravdu mému tělu nedělá dobře. V létě, po oznámení diagnózy, jsem byla na pravidelné prohlídce u závodního lékaře a vyšly mi zvýšené markery zánětu, což mě jen utvrdilo v tom, že je na čase něco změnit. Ze dne na den přestala jíst lepek a mléčné výrobky. Následkem toho jsem si teda prošla celkem zajímavým asi měsícem, kdy se moje tělo na tento nový režim přenastavovalo a trpěla jsem častým běháním na záchod, ale světe div se, moje poobědová únava byla najednou ta tam. Zažívání se upravilo a já jsem čilá celý den, dokud mě večer nepřemůže únava po náročném pracovním programu.

Ještě než se rozhodnete lepek zcela vyřadit, zkuste si dojít k praktikovi, zda by vám nemohl udělat vyšetření na celiakii, protože to se dá zjistit z krve pouze v době, kdy je lepek součástí vaší běžné stravy. Pokud vyšetření vyjde negativně, pořád to nemusí znamenat, že vám lepek dělá dobře.. Pokud stejně jako já, cítíte po obědě lehkou únavu, měly byste zpozornit - člověk si na tenhle pocit velmi snadno zvykne, protože má ve svém okolí spoustu lidí, kteří jsou po obědě trochu unavení, ale nemělo by to být pravidlem.. A hlavně je dobré nenechat to dojít do fáze, kdy kvůli poobědové únavě už odpoledne prakticky nejste schopní fungovat!

Pokud si o lepku a PCOS chcete přečíst více, tak mohu doporučit článek od Tarryn nebo PCOSdivy.

Na závěr jen malá poznámka. Pokud jste na úplném začátku své cesty k snížení dopadů PCOS, tak je hodně věcí, na které byste si měly dát pozor a které byste měly zařadit nebo naopak vyřadit ze stravy. Není to vůbec jednoduché, ale věřte, že brzy si na nový režim zvyknete. Berte to jako výzvu. Navíc v současnosti už je společnost na lidi na bezlepkové dietě velmi dobře připravena a v téměř každém obchodě najdete něco, co jíst můžete. No a pokud se prostě jednou zapomenete a dáte si kousek chleba nebo sýr, tak se svět nezboří Mrkající Ze začátku se jedná zejména o snižování příjmu lepku a mléčných produktů. A jakmile budete mít zajetý nějaký režim, který vám bude vyhovovat, tak úplná eliminace už bude hračka.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Veronika Veronika | 13. února 2017 v 17:05 | Reagovat

Dobrý den,

chtěla jsem se zeptat, zda je nutné mléčné výrobky vyřadit úplně nebo by pomohlo používání produktů bez laktózy..

2 Janča Janča | Web | 13. února 2017 v 20:24 | Reagovat

[1]: Dobrý den, Veroniko, chápu, že vyřazení mléčných produktů musí znít strašidelně. Já sama byla před mojí diagnózou živa na jogurtech a sýrech, když jsem zjistila, že je mám vyřadit, byla jsem úplně mimo. Bohužel nejde pouze o laktózu, mléčné výrobky obsahují hormon, který je podobný inzulinu, takže spouští stejně jako inzulin produkci testosteronu a tím ovlivňuje naše hormony a způsobuje nerovnováhu. Pokud jste na začátku, vyřaďte pouze lepek a až se s tím srovnáte a naučíte se co a jak, tak přidejte mléčné produkty.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama