Proč trpíme nadýmáním?

28. března 2016 v 20:52 |  Léčba
Dnes se mi dostal do rukou článek, díky kterému už chápu, proč trpím neustálým nadýmáním. Ženy trpící PCOS trpí nadýmáním daleko častěji než ženy s normálním hormonálním profilem.
Za všechno mohou hormony. Estrogen a progesteron nehrají roli pouze v menstruačním cyklu, ale jsou rovněž důležité pro udržení tělních tekutin v rovnováze. Estrogen zapříčiňuje zadržování vody, před ovulací se hladiny estrogenu zvyšují a následuje jejich prudký pokles, jakmile se zvýší hladina progesteronu během menstruace. Následuje uvolnění zadržené vody a nadýmání.
Možnou příčinou nadýmání je také nedostatek některých bakterií v našem střevě. Pokud nám některé bakterie chybí, nedochází k úplnému trávení určitých potravin a následuje jejich kvašení, které je doprovázeno nadýmáním.
Pokud se snažíte otěhotnět a váš lékař vám předepíše léky stimulující ovaria k produkci vajíček, může u vás dojít ke vzniku ovariálního hyperstimulačního syndromu. Symptomy doprovázející tento syndrom jsou nadýmání, pocit na zvracení, nevolnost a bolesti břicha.
A jak se dá nadýmání zbavit?
1/ Pokuste se dostat své hormony do rovnováhy - je velmi snadné to říci, ale praxe je o něco horší. K ovlivnění vašich hormonů je potřeba změnit způsob stravování a zařadit do každodenního života sport.
2/ Cvičte - pravidelný pohyb pomáhá správnému pohybu potravy vaším zažívacím traktem a pomáhá tak zmírňovat nadýmání.
3/ Pijte mátový čaj - mátový čaj ovlivňuje hladiny testosteronu, jak jsme si již řekly dříve. Krom toho ale pomáhá při zažívacích potížích a nadýmání.
4/ Užívejte probiotika - probiotika pomohou ustálit rovnováhu ve vašem střevním mikrobiomu a pomohou vám zmírnit potíže s nadýmáním. Nejznámějším zdrojem probiotik je jogurt, což je ovšem problematické, protože jak jsme si řekly dříve, mléčné výrobky bychom měly z jídelníčku vyřadit. Proces fermentace by měl snižovat obsah inzulin-like growing hormonu v mléčných výrobcích, a proto by bílý jogurt s živými bakteriemi mohl být dobrým zdrojem probiotik. Další možností je koupit si probiotika v kapslích, popíjet kombuchu nebo jíst jiné fermentované potraviny jako je např. kysané zelí.

5/ Zvyšte příjem draslíku - jelikož jsme zvyklé konzumovat spoustu slaných potravin, přijímáme velké množství sodíkových iontů, které podporují zadržování vody. Oproti tomu draslík napomáhá regulovat rovnováhu našich tělních tekutin. Mezi potraviny s vysokým obsahem draslíku řadíme banány, mango, špenát, rajčata, ořechy, chřest. Důležité je, abychom si ale ohlídaly příjem sacharidů a glykemický index uvedených potravin.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 kačka kačka | 11. října 2016 v 15:06 | Reagovat

Já jsem měla s nadýmáním dost velké problémy, ale už se jich pomalu zbavuju. Zlepšila jsem stravování a i dost cvičím, ale po přechodu na zdravější stravu a víc zeleniny, jsem měla s nadýmáním paradoxně větší problémy. Takže jsem pro jistotu nasadila biopron 9 a uvidíme, co to udělá. Jedná se o probiotika, takže by měly zlepšovat zažívání a taky imunitu, tak snad to zabere. Zatím je užívám dva týdny, takže je je krátká doba nějak užívání hodnotit.

2 Janča Janča | Web | 20. října 2016 v 14:21 | Reagovat

[1]: Biopron užívám také. S tou zeleninou je to kvůli tomu, že ty střevní bakterie potřebuji nějaký čas, než si na změnu jídelníčku zvyknou, proto ze začátku člověk nadýmáním trpí více. Ale pak už není nadýmavá ani čočka či jiné luštěniny, když se konzumují pravidelně. Jde jen o to vydržet :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama