Byly jste diagnostikované s PCOS? Co teď?

2. dubna 2016 v 9:52 |  Diagnostika
Pokud jste byly nedávno diagnostikovány s PCOS jistě přemýšlíte, o co vlastně jde a co všechno vás čeká. Rovnou vám řeknu - nebude to jednoduché.

Co vám váš doktor řekl? Máte cysty na vaječnících, zvýšené hladiny mužských pohlavních hormonů nebo nepravidelný menstruační cyklus? Pokud trpíte alespoň dvěma z uvedených problémů, je potřeba pátrat dále.

Úplným základem je objektivní zhodnocení vašeho zdravotního a fyzického stavu - cítíte se naprosto zdravé, dostatečně sportujete, dbáte na zdravou výživu? Nebo jste spíše lehce při těle, i když cvičíte, nebo necvičíte vůbec, jíte ve spěchu, hodně se stresujete, jste permanentně unavené?

Prvním krokem, který se týká hlavně žen s váhou na hraně je snaha zhubnout. Pokud se vám podaří shodit 5-10% vaší současné tělesné hmotnosti, možná to postačí k tomu, aby se vám srovnaly hormony a tím i menstruační cyklus.

S tímto se pojí objektivní zhodnocení vašeho jídelníčku. Zkuste si hlídat pitný režim - měly byste vypít alespoň 4-8 sklenic čisté vody denně. Pokud zajistíte vašemu tělu dostatečnou hydrataci, nebude mít tendence si vodu zadržovat.

Dále zvyšte přísun vlákniny - ideálně se doporučuje sníst 5 porcí ovoce a zeleniny denně. U ovoce si ovšem hlídejte glykemický index, protože PCOS je spojováno s inzulinovou rezistenci, čímž pádem by vám ovoce s vysokým glykemickým indexem příliš neprospělo. Nízký glykemický index mají například jablka a grapfruity.

Dále byste se měly pokusit snížit přísun lepku a mléčných produktů ve vaší potravě, nebo je ideálně vyřadit úplně. Začátek bude hodně těžký, ale pokud budete trpět například zrychlenou střevní pasáží, tak se vůbec nelekejte, zhruba do měsíce by se vám zažívání mělo srovnat. Příčina těchto nepříjemných doprovodných procesů v začátcích vyřazení těchto potravin, hlavně tedy lepku, je očišťování organismu a střev od velkých nánosů usazených potravin.

Dále byste měly zauvažovat nad zvýšeným přísunem několika potravinových a vitamínových doplňků, zejména vitamínu D, inositolu, kyseliny listové, hořčíku a omega-3 mastných kyselin.

Určitě byste si měly najít dobrého lékaře/gynekologa, který vám bude schopen diagnózu určit a poradit vám, co s tím můžete samy udělat.

V neposlední řadě byste si pak měly vzít dostatek času na rozmyšlenou, co pro své zdraví uděláte, které potraviny zařadíte, které naopak vynecháte, měly byste se začít hýbat, zejména však vyhledávejte pohyb, který vám pomůže vybudovat svalovou hmotu.

A rozhodně se za svůj problém nestyďte a klidně o něm otevřeně mluvte, hlavně s vaším partnerem. Psychika totiž v případě jakéhokoliv onemocnění hraje hodně důležitou roli, v případě poruch plodnosti to platí dvojnásob. Já vlastně tento blog začala psát hlavně proto, abych si sama v hlavě srovnala, jak se k mému zdravotnímu problému postavit. Třeba moje příspěvky minulé nebo ty budoucí pomohou i někomu dalšímu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama