Ovocní hrdinové

6. května 2016 v 8:34 |  Dieta
K tomu, abychom byli všichni zdraví a spokojení, nám už od malička kdekdo doporučuje, abychom jedli ovoce a zeleninu. Dnešní článek je zaměřen na ovocné hrdiny, kterým můžeme klidně přezdívat superovoce, mají vysoký obsah vitamínů a mikronutrientů a mají blahodárné účinky.

1/ Acai. Ovoce, které připomíná borůvku v menším provedení pochází z brazilského deštného pralesa. V posledních letech se acai stalo předmětem výzkumu ve vztahu k jeho účinkům podporujících zdraví.
Například v letošním článku, který se zabýval antioxidačními a protizánětlivými účinky acai na jednotlivé oblasti mozku u potkanů krmených acai, vědci prokázali, že ve vybraných oblastech mozku dochází ke snížení jak pro-oxidačních, tak prozánětlivých markerů a naopka dochází k nárůstu antioxidačních enzymů.
Další studie byla provedena přímo na mladých atletech, kteří pili po dobu 6ti týdnů džus z acai. Konzumace acai neměla žádný vliv na jejich výkon, avšak měla vliv na zvýšení antioxidační kapacity séra a zlepšení lipidového profilu (cholesterolu) u studovaných subjektů.
Acai si můžete zakoupit buďto jako džus nebo sušený prášek, který se rozpouští ve vodě.

2/ Goji neboli kustovnice čínská. Je bohatá na mikroživiny a vitamíny a již řadu let je používána v tradiční čínské medicíně pro posílení imunity, zlepšení krevní cirkulace a léčbu vyokého krevního tlaku.
V jedné z nejnovějších studií se vědci zabývali účinky látek, které jsou v goji obsažené, a srovnávali jejich účinky s extrakty z borůvek a brusinek. Ukázalo se, že všechny tyto bobule mají protizánětlivé a antioxidační účinky.
Sušené bobulky goji se dají jíst buťo v syrovém stavu jen tak, na salát nebo do jídla, dále pak jsou ve formě džusu nebo lze bobule povařit třeba v čaji.

3/ Granátové jablko. Roste zejména ve Středomoří a je bohatým zdrojem vitamínů a živin s vysokými antioxidačními vlastnostmi. Přisuzují se mu vlastnosti jako je snižování krevního tlaku, cholesterolu, snížení kornatění cév, ochrana před artritidou, rakovinou prostaty, plic a střeva.
Granátové jablko je zároveň zdrojem rostlinných estrogenů, které jsou prospěšné zejména pro ženy v menopauze.
Nejlepší je konzumovat přímo ovoce, nejlépe jako součást ovocných či zeleninových salátů, dále můžete sehnat džus, sirup, čaj nebo potravinnové doplňky s obsahem granátového jablka.

4/ Rakytník. Plody rakytníku jsou bohaté na vitamín C, polyfenoly, flavonoidy a důležité mastné kyseliny. Pravidelná konzumace rakytníku by měla redukovat koncentrace prozánětlivých proteinů, cukrovky a srdečních onemocnění. Extrakt z listů rakytníku by pak měl pomoci v ochraně před onemocněními jater a pomáhat lidem proti vysokohorské nemoci.
Olej z rakytníku by měl pomoci při ekzémech a na kůži spálenou od sluníčka.
Bobule rakytníku jdou jíst i syrové, avšak jsou hodně kyselé, doporučuje se proto přidávat je do ovocných šťáv nebo jíst ve formě potravinových doplňků.

A které ovoce bude vaším superhrdinou? Usmívající se
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama