Překvapivě prozánětlivé potraviny, kterým je lépe se vyhnout

5. května 2016 v 8:00 |  Dieta
Ačkoliv naše tělo čas od času potřebuje nějakou zánětlivou reakci, aby si poradilo s nečekaným zraněním nebo infekcí, je potřeba vyvarovat se chronickým zánětlivým procesům. Pokud již takovýmto stavem náš organismus trpí, jak je tomu u nás, žen s PCOS, je potřeba držet zánět alespoň na co nejnižší hladině, protože jakmile se jednou zánět stane chronickým, imunitní systém může začít napadat i zdravé buňky a léčebný proces se může takto změnit na ničívý. Takto může dojít ke vzniku některého ze závažých onemocnění jako je Alzheimerova choroba, infarkt nebo rakovina.

Nejvíce k rozvoji zánětu pomáhají rafinované cukry, mléčné produkty, alkohol a smažená jídla plná trans-mastných nasycených tuků. Ovšem můžeme narazit i na několik zcela překvapivých potravin.

1/ Agáve. Ačkoliv se agávový sirup doporučuje jako sladidlo, musíme mít stále na paměti, že je plný cukrů, takže aktivuje činnost našich bílých krevních buněk a následkem toho způsobí, že jsme více náchylní k infekčním onemocněním.

2/ Frozen jogurt. Nevím, jestli už jste mraženému jogurtu propadly nebo ne - je vážně skvělý, ale musíme mít na paměti, že tato pochoutka obsahuje hned dvě prozánětlivé složky - cukr a mléko. Krom toho, že mléko může zvyšovat hladiny inzuliny a mužských pohlavních hormonů, je zároveň jedním z nejběžnějších alergenů, tudíž prozánětlivou potravinou. Pokud se mraženého jogurtu nechcete vzdát, zeptejte se, zda všechny jogurty obsahují mléčnou kulturu nebo jsou některé vyrobeny z kokosového či jiného ořechového mléka, případně si dajte pouze čistě ovocnou zmrzlinu.

3/ Žito a ječmen. Opět se vracíme k tématu lepek. Lepek není obsažen pouze v pšenici, ale obsahuje ho i žito, ječmen a oves. Pozor na to!

4/ Seitan. Představuje mezi vegany velmi populární zdroj rostlinných bílkovin, bohužel skládá se z pšeničného lepku, tudíž je pro nás zcela nevhodný.

5/ Arašídy. Možné některé z vás smutníte, stejně jako já. Bohužel, i arašídy patří mezi časté alergeny a většina alergenů způsobuje v těle zánětlivé reakce. Navíc, arašídy často obsahují plísně a toxiny. Zkuste je proto nahradit třeba mandlemi nebo jiným typem ořechů, na které nemáte alergii.

6/ Kořenící směsi. Ačkoliv všichny moc dobře víme, jak je pohodlné sáhnout do poličky pro nějakou předmíchanou kořenící směs a nasypat ji na naše oblíbené jídlo, musím podotknout, že krom toho, že tyto směsi obsahují většinou vysoký podíl soli, mohou obsahovat i cukr, nějaký ten lepek a přidaná barviva. Přístě, až budete vařit, pokuste se okořenit jídlo pouze solí, pepřem a třeba bylinkami, které si pěstujete na parapetu v květináči.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama