Zánět u pacientek s PCOS

4. května 2016 v 9:37 |  Diagnostika
Na základě stanovení zvýšených koncentrací několika zánětlivých markerů (C-reaktivní protein, interleukin-18, počet leukocytů) lze odvodit, že PCOS je onemocnění spojené s mírným systémovým zánětem. Zánět je rovněž spojován s dalšími aspekty PCOS a to insulinovou resistencí a zvýšeným rizikem kardiovaskulárních onemocnění. Kromě insulinové resistence mohou mít ženy s PCOS i hyperglykémii a dyslipidémii. Jeden z novějších výzkumů dokonce uvádí, že až 50 % žen s PCOS může před 40tým rokem věku vyvinout diabetes 2.typu. Styl stravování u pacientek s PCOS zároveň může zvyšovat zánětlivou reakci.

Jelikož každá z nás trpí chronickým zánětem, měly bychom se zaměřit na způsob stravování tak, abychom svůj zánět buďto lehce zredukovaly, nebo alespoň zabránily jeho dalšímu růstu.

Jaké máme možnosti? Vypůjčila jsem si jejich základní přehled od Tarryn:

1/ Začněte cvičit. Krom toho, že cvičení nám pomáhá snižovat inzulinovou resistenci, zdá se, že pravidelné cvičení a dobrá kondička nám pomáhají úspěšně bojovat i s mírným systémovým zánětem. Aneb ve zdravém těle, zdravý duch.

2/ Začněte žít bezlepkově. O vyřazení lepku jsem již psala, takže jen pro rekapitulaci. Lepek může ve vašem těle způsobovat mírnou zánětlivou reakci, tudíž zvyšovat zánět, kterým už kvůli PCOS trpíte. Jeho vyřazením můžete vyřešit některé z vašich PCOS symptomů, nebo vám vyřazení lepku může pomoci s hubnutím.

3/ Vyřaďte rafinované cukry. Krom toho, že rafinované cukry zvyšují glykemický index potravin, mohou působit i prozánětlivě. K tomu, abychom rafinované cukry zpracovaly, potřebujeme více inzulinu, ten zapříčiní zvýšení hladin testosteronu a takto u nás dojde ke zhoršení symptomů doprovázejících PCOS, takže se pokuste si tyto téměř všudy přítomné potvůrky ohlídat a držet dále od těla.

4/ Zařaďte do svého jídelníčku protizánětlivé potraviny. Naštěstí existují i potraviny, které mají protizánětlivé účinky. Mezi nejzákladnější patří listová zelenina (kapusta, špenát), borůvky (kromě protizánětlivých účinků slouží jako antioxidanty a mají relativně nízký glykemický index), kvašená zelenina (kromě snížení zánětu obsahuje zdraví prospěšné bakterie), omega 3 kyseliny (např. losos).

5/ Omega 3 jako doplněk stravy. Krom toho, že byste se měly snažit jíst lososa alespoň jedenkrát týdně, je dobré zařadit tablety s omega 3 mastnými kyselinami do svého každodenního jídelníčku, protože krom jejich protizánětlivým účinkům mají schopnost snižovat i testosteron.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama