Které potraviny nám pomohou snížit testosteron?

27. června 2016 v 0:20 |  Dieta
Jak jsem již několikrát psala, ženy s PCOS mají zpravidla zvýšené hladiny mužských pohlavních hormonů, zejména testosteronu. Právě mužské pohlavní hormony jsou v našem těle zodpovědné za všechny nepříjemné symptomy, kterými je PCOS doprovázeno, tedy nepravidelný cyklus, ale i akné, vypadávání vlasů a růzst nechtěného ochlupení.

Zdravým životním stylem a správnými stravovacími návyky můžeme symptomy PCOS trochu oslabit. Potraviny, které by nám měly k tomuto pomoci jsem našla v tomto článku a dnes jsem se rozhodla jej pro vás přeložit.

1/ Ořechy. Dle článku tedy jakékoliv ořechy. Tomu bych si tedy dovolila trochu oponovat a jen bych dodala, že samozřejmě pokud trpíte alergií na ořechy, tak je do sebe logicky nebudete cpát. A za druhé - dávála bych si přeci jen pozor na arašídy, protože arašídy mohou obsahovat toxiny a plísně, takže s arašídy opatrně. Ale jinak ořechy obsahují mastné kyseliny a to jako mono-, tak polynenasycené. V nedávné studii ženy s PCOS jedly vlašské ořechy nebo mandle po dobu 6ti týdnů a v obou skupinách vědci pozorovali pozitivní vliv konzumace ořechů na lipidový profil a mužské pohlavní hormony. Vlašské ořechy zvyšovaly SHBG (pohlavní hormon vážící globulin), který je zodpovědný za vazbu volného testosteronu a mandle snižovaly hladiny volných mužských pohlavních hormonů. Nelze než doporučit konzumaci ořechů, pokud nejste alergické.

2/ Ryby. O blahodárných účincích díky komnzumaci ryb asi není potřeba se dlouhosáhle rozepisovat. Myslím, že řada z vás již slyšela o tom, jak by měla ryby jíst. Já jen pro zopakování připomenu, že ryby jsou významným zdrojem omega-3 mastných kyselin, o kterých jsem již dříve také psala.

3/ Čaj. Některé druhy čajů by měly mít pozitivní vliv na redukci symptomů doprovázejících PCOS. Jedná se zejména o čaj z máty (okrouhlolisté), který v jedné studii vykazoval anti-androgenní efekty (snížení mužských pohl. hormonů) a má schopnost snižovat nechtěné ochlupení. Ženy v této studii pily mátový čaj dvakrát denně po dobu jednoho měsíce. Další moností je pak odvar z majoránky zahradní (běžné domácí koření), která má údajně schopnost obnovovat hormonální rovnováhu a regulovat menstruační cyklus. Výzkum publikovaný v letošním roce popisuje vliv tohoto čaje na snížení androgenních hormonů a zlepšení inzulinové rezistence, pokud budete čaj popíjet dvakrát denně.

4/ Houba reishi. Česky se nazývá lesklokorka lesklá a přezdívá se jí houba nesmrtelnosti. V nedávné práci byl porovnán vliv celkem 20 druhů hub na hladiny androgenů. Houba reishi měla nejsilnější inhibiční vliv na volný testosteron a zároveň u ní byla značně redukována činnost jednoho enzymu, který je zodpovědný za přeměnu testosteronu na jeho dihydroderivát, který je zodpovědný právě za tvorbu akné a dalších potíží.

5/ Lněná semínka. Jelikož vědci zjistili u mužů s rakovinou prostaty, že lněné semínko pomáhá snížit hladinu androgenů, vyzkoušeli tento přístup i u PCOS. Studie udává, že 31letá žena konzumovala denně lněné semínko v dávce 30 g a po 4 měsících u ní došlo k snížení celkového i volného testosteronu. Tento výsledek nabádá k tomu, aby bylo do studie příště zahrnuto více žen.

A nyní nechám jen na vašem uvážení, zda se rozhodnete něco otesstovat a zařadíte některou z výše uvedených potravin do vašeho jídelníčku. Dobrou chuť.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama