Estrogen - náš kamarád či nepřítel?

4. července 2016 v 5:55 |  Diagnostika
V tomto článku bych ráda pohovořila pro změnu o ženských pohlavních hormonech, protože o mužských jsem toho napsala už docela hodně, ale o ženských tady vlastně zatím nepadla jediná zmínka.

Takže to vezměme hezky od začátku. Estrogen je hormon, který je převážně produkovaný ve vašich ovariích a trochu méně ho produkují nadledvinky. Je zodpovědný za vývoj našich pohlavních charakteristik, tedy růst prsou a našeho ochlupení na intimních partiích. Je velmi důležitý pro správný vývoj našich pohlavních orgánů, regulaci menstruačního cyklu a pro naše otěhotnění a následné těhotenství.

Během menstruačního cyklu je estrogen vylučován vyvíjejícími se folikuly a zapříčiňuje ztlušťování děložní výstelky pro ovulaci a případné otěhotnění. Estrogen je důležitý i pro otěhotnění, neboť podporuje produkci tekutiny, která neutralizuje tekutinu v pohlavních cestách a tak umožňuje přežití spermií, během těhotenství pak podporuje růst mléčných žláz v prsou a podporuje činnost prolaktinu. Takže se zdá, že je vlastně velký kámoš.

Najdeme ho i jako hlavní složku v antikoncepci nebo součást pilulek pro ženy v menopauze, které potřebují estrogenovou náhradu. To bych také nazvala ještě jako dobrou vlastnost, i když ta antikoncepce je hodně diskutabilní.

Ovšem pokud se zaměříme na PCOS, tak tady už to s estrogenem přestává být sranda. Předpokládá se, že za neplodnost u žen s PCOS může právě estrogen a jeho dominance v těchto pacientkách. Špatná schopnost ovulace u žen s PCOS vede k soustavně vysokým koncentracím estrogenu v jejich těle a následně nedostatečné činnosti progesteronu, tedy hormonu který podporuje růst děložní sliznice po ovulaci. Pokud během ovulace nedojde k oplodnění vajíčka, produkce progesteronu ustává, poklesne nám bazální teplota a začíná menstruace. Pokud však máme nadbytek estrogenu a tím pádem stále dostatečně tlustou sliznici, progesteron se neprodukuje a k menstruaci nedochází.

K tomuto stavu si navíc můžeme nevědomky dopomáhat konzumací některých potravin, které jsou označovány jako xenoestrogeny. Naše tělo totiž takové látky rozezná jako naše vlastní estrogeny. A o jaké látky se teda konkrétně jedná?

Patří sem - pesticidy, bisfenol A (BPA) a ftaláty (tyto látky jsou obsažené převážně v plastových potravinových dózách, plastových lahvích nebo například v konzervách) a pak parabeny (ty se často nacházejí zejména v kosmetických prostředcích, které používáme v péči o naši pokožku nebo vlasy). Takže tady máme tu temnou stránku estrogenu, i když se tedy nejedná přímo o nám vlastní estrogeny.

Naštěstí je několik opatření, které nám mohou pomoci minimalizovat rizika těchto látek. Stačí se řídit následujícími pravidly:
- pořiďte si na vaše nápoje skleněné lahve nebo BPA-free lahve (např. tuto nebo tuto)
- své jídlo uchovávejte a ohřávejte ve skleněných potravinových dózách
- u konzervovaných potravin se podívejte, zda je plechovka z BPA-free materiálu
- snažte se konzumovat organické potraviny a potraviny bez hormonů (na to pozor zejména u masa)
- umyjte si ruce po každé manipulaci s papírovými účtenkami (mohou obsahovat BPA a ftaláty)
- zkontrolujte si, jaké sloučeniny obsahuje vaše kosmetika a kupujte si ty označené paraben-free (bez parabenů by měly být výrobky např. od Vichy, Dermacol, Bioderma)
- a na závěr se snažte konzumovat potravu, která bude bohatá na antioxidanty (vysoký podíl antioxidantů mají všechny možné bobule - jahody, maliny, borůvky)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama