Protizánětlivá dieta

19. července 2016 v 5:45 |  Dieta
Pokud porovnáme ženy stejného věku, váhy, zjistíme, že my, které trpíme PCOS, máme vyšší koncentrace prozánětlivých markerů. Mezi tyto markery patří C-reaktivní protein (CRP), prozánětlivé cytokiny a chemokiny, vyšší počet bílých krevních buněk (neboli leukocytů) a oxidační stres.

Když se nad tím zpětně zamyslím, tak si pamatuji, jak mi několikrát po sobě lékařka na pravidelné prohlídce naměřila vyšší CRP a leukocyty a vždy se znovu zeptala, zda jsem nebyla náhodou nemocná. Většinou na prohlídky chodím v srpnu, takže nebývám tou dobou nemocná, ale hodnoty byly zvýšené vždy jen nepatrně, takže jsem tomu ani já a ani lékařka nepřikládaly moc velkou váhu, teď už začínám chápat, proč to tak bylo a je.

Jednou z možných příčin by teoreticky měl být vliv zvýšených mužských pohlavních hormonů, který zapříčiní zvýšenou produkci inzulinu, které následně zapříčiní hmotnostní přírůstek a zvýšení zánětu v našem těle. Druhou možnou cestou, která přispívá ke zvýšení zánětu v našem těle je strava. Velký vliv na vznik zánětu v našem těle má strava bohatá na karbohydráty, nebo zjednodušeně cukry. Protizánětlivá dieta by měla pomoci snížit zánět v našem těle a pomoci nám zhubnout a zlepšit naše reprodukční zdraví.

Studie publikovaná v loňském roce si vzala za cíl zjistit, jak ovlivní protizánětlivá tříměsíční dieta zdraví 100 obézních žen diagnostikovaných s PCOS. Ženy dodržovali dietu Středomořského charakteru, která byla nízkokalorická, nízkotučná, s omezením nasycených tuků, složená z potravin s nízkým glykemickým indexem a s středním až vysokým obsahem vlákniny. Denní příjem se skládal z 25% proteinů, 25% tuků a 50% karbohydrátů s důrazem na konzumaci protizánětlivých potravin jako jsou ryby, luštěniny, ořechy, olivový olej, bylinky a koření a zelený čaj.

Po tříměsíční konzumaci takovéto stravy zhubly ženy zhruba 7% své tělesné váhy, znatelně se jim zlepšily hodnoty cholesterolu, krevního tlaku a zánětlivých markerů. U 36% žen se obnovil pravidelný menstruační cyklus a 12% žen se podařilo díky této dietě otěhotnět.

Pokud vás tyto výsledky zaujaly a rády byste samy protizánětlivou dietu vyzkoušely, tak je potřeba dodržovat několik základních pravidel:

- pijte denně zelený čaj
- rozprostřete konzumaci karbohydrátů (cukrů) rovnoměrně na celý den
- vyhněte se (nebo hodně omezte) sladkým pokrmům a nápojům (a to nejen dortům a slazeným limonádám, ale i alkoholu)
- každé hlavní jídlo zkombinujte s rovným dílem zeleniny
- jezte hodně různých druhů ovoce
- zařaďte do své stravy zdroje nenasycených tuků - olivový olej, lněné semínko, ořechy
- pravidelně jezte fazole a luštěniny několikrát týdně
- omezte příjem červeného masa na jedenkrát za dva týdny
- jezte ryby dvakrát týdně (hlavně lososa, tuňáka, pstruha)
- k dochucení vašich pokrmů používejte bylinky a koření (zázvor, chilli, pepř, kurkumu, bobkový list, fenykl, anýz, kmín, koriandr, skořici, majoránku, rozmarýn, thymián)

Nápady na váš protizánětlivý jídelníček připravím pro některý z následujících článků.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama