Glykemický index a glykemická nálož

1. srpna 2016 v 13:23 |  Dieta
Jednou z doprovodných komplikací PCOS je inzulinová rezistence, což je stav, kdy naše tělo nereaguje dostatečně na vyplavený inzulin. Neadekvátní reakce těla na vyplavený inzulin následně zapříčiní nárust sacharidů v krvi a další zvýšení inzulinu v cirkulaci.

Při PCOS to pak v našem těle vypadá tak, že každé jídlo zvýší hladiny cukru v naší krvi, to vyvolá vyplavení dalšího inzulinu, který rychle snižuje cukry v krvi, což vede k tomu, že máme brzy opět hlad, a proto se znovu najíme a cukr jde nahoru, cyklus se uzavírá. Vysoký inzulin v těle dále působí na naše vaječníky, které následně vyplavují testosteron, který krom nechtěného ochlupení, akné a "plešatění", ovlivňuje i hormon CCK (cholecystokinin), který je účinkem testosteronu snížen a tím pádem máme vyšší pocit hladu a trvá nám déle než jsme syté, takže do sebe cpeme více jídla = opět si takto zvyšujeme cukr a inzulin v krvi.

Jedinou cestou, jak se z tohoto začarovaného kruhu dostat je hlídat si glykemický index a glykemickou nálož potravin, které konzumujeme.

O glykemickém indexu (GI) jste jistě už každá slyšela. Glykemický index je hodnota, která udává, jak rychle se daná potravina v našem těle přemění na glukózu, potraviny s vyšší GI se přeměňují rychleji a tím pádem nám rychleji stoupne koncentrace cukrů v krvi, naopak je tomu u potravin s nižším GI. GI je ovlivněn zejména složitostí cukru, který je v potravině obsažený (složitější cukry se přeměňují pomaleji, proto mají tyto potraviny nižší GI), obsahem vlákniny (vyšší obsah vlákniny mají potraviny s nízkým GI) a pak také stylem jakým potravinu upravíme (vaření, pečení, smažení nebo bez úpravy).

Ovšem parametr, o kterém mnoho z nás zatím neví je tzv. Glykemická nálož (GL), která vyjádřuje reálný vliv zkonzumované potraviny na naše hladiny krevního cukru. Vypočteme jí tak, že GI potraviny vydělíme 100 a vynásobíme obsahem sacharidů v dané potravině: GL = GI / 100 * množství sacharidů v potravině. Může se pak stát, že sice sníme potravinu s nízkým GI, ale zkonzumujeme jí tolik, že bude mít vysoký GL a tím pádem nám hladina cukru v krvi stoupne více než je žádoucí.

A jaké potraviny mají tedy jaké hodnoty GI? Na internetu najdete spoustu různých tabulek, kde se můžete na přesné hodnoty GI podívat.. A to buď zde, zde nebo zde. Ale všeobecně bychom si měly vybírat zejména potraviny s nízkým GI, tedy do 55: zeleninu (špenát, rajčata, okurky, mrkev), ovoce (jablka, hrušky, citrony, pomeranče, grepfruity), hořkou čokoládu, ořechy a semínka, luštěniny, houby. Potraviny, které mají nízký GI (56-69) můžeme zařadit občas: vařená červená řepa, vařené brambory, kukuřice, výrobky z tmavé a celozrnné mouky, ovesné vločky, pohanka, rýže natural. Potraviny nevhodné jsou ty s vysokým GI (tedy nad 70): bonbony, sušenky, melouny, pivo, alkohol, pšeničná mouka, vařená mrkev, bramborová kaše.

A jak je to s GL? Potraviny vhodné pro naši dietu jsou takové, které mají GL nižší než 10, méně vhodné jsou ty, u nichž se GL pohybuje mezi 10 a 20, zcela nevhodné jsou takové s GL nad 20.

Na závěr tedy krátké shrnutí - pokud chcete dostat pod kontrolu svůj krevní cukr, hlídejte si, co jíte a kolik toho jíte. Snažte se do svého jídelníčku zařadit zejména potraviny s nízkým glykemickým indexem a jen takové množství, aby nemělo vysokou glykemickou nálož. Jinými slovy, začněte se stravovat obdobně jako kdybyste již diabetes diagnostikovaný měly a uvidíte, zda vám takové složení jídelníčku bude vyhovovat a zda vám snížení příjmu cukrů v potravě pomůže zhubnout. Podotýkám, že zázraky nemůžete očekávat přes noc, pečlivé pilování správného jídelníčku může trvat několik měsíců, ale klidně i let.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Timoti Timoti | Web | 7. února 2017 v 12:22 | Reagovat

Díky, článek je srozumitelný a téměř všechno jsem pochopil. Sám teď bojuji s vysokým cukrem, tak článek opravdu "bodl." :)

2 Janča Janča | Web | 9. února 2017 v 12:00 | Reagovat

[1]: Děkuji za reakci. Všechny zdravotní problémy se bohužel vždycky točí okolo změny stravování a je to peklo. Držím palce ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama