Redukujeme stres pomocí všímavosti

27. srpna 2016 v 20:43 |  Léčba
Stres se stal nedílnou součástí života každé z nás. Jsme ve stresu z různých důvodů - práce, přátelé, problémy s otěhotněním. Pokud nejsme schopné řádně relaxovat a takto stres částečně snižovat, může se to projevovat i jako onemocnění, nárůstem krevního tlaku, cukru, přibýváním na váze. Pokud navrch trpíme PCOS a naše tělo je vlivem naší diagnózy už tak vystaveno stresu, můžeme přibývat na váze ještě mnohem snadněji a hladinu naší krevní glukózy to taky nijak nesníží.

V součastnosti je proto velkým trendem v řadě velkých evropských a amerických městech pořádat kurzy, které mají za cíl snížit stres v našem těle, jsou to kurzy všímavosti. V nedávné studii absolvovalo celkem 86 žen kurz všímavosti po dobu 8 týdnů. Ze studie vyplynulo, že 8-týdenní program všímavosti přispěl k redukci stresu u studovaných žen a zároveň trpěly méně depresemi a strachem.

A co je vlastně ta VŠÍMAVOST? Všímavost je vnímání věcí okolo sebe v reálném čase, vnímání našich současných pocitů, emocí, a vnímání svého těla. Teď, v tomto okamžiku. Bez přemýšlení o tom, jaké dopady to bude mít v budoucnu nebo co by se mohlo v budoucnu stát kdyby. Během praktikování všímavosti nesmíme přemýšlet o tom, co ještě potřebujeme dneska udělat nebo o tom, jak jsme mohly udělat něco lépe, ale prostě se jen soustřeďujeme na to, co se nám právě odehrává v hlavě či před očima, jako bychom se na naše myšlenky a nebo na sebe koukaly očima někoho druhého.

Sama jsem začala s praktikováním všímavosti asi před čtyřmi měsíci a musím se přiznat, že je to ohromně těžká záležitost. Odprostit se od všech myšlenek, který se mi celý den honí hlavou a soustředit se jen na svoji hlavu, svoje myšlenky. Začínejte pozvolna, jen několik minut denně, uvidíte, že časem se vaše praktikování všímavosti bude prodlužovat a skvěle se vám u toho pročistí hlava. Je to taková jóga pro vaši hlavu. Praktikování všímavosti ulevuje od stresu prostřednictvím rozšířené odezvy relaxace. Tyto odezvy způsobují změny ve vaší mozkové aktivitě a zlepšují tak váš autonomní nervový systém, reakce a převod signálů mezi jednotlivými částmi mozku, ovlivňují hladiny vašeho hormonu kortisolu, zlepšují kvalitu vašeho spánku, nálady, zvyšují vaši schopnost pozornosti a soustředění a ovlivňují i vaše centra obav/strachu.

A jak si tedy praktikování všímavosti představit a jak se jej naučit? Je to vlastně dost podobné jako s meditací. Posaďte se na nějaké klidné místo, zavřete oči a začněte klidně z hluboka dýchat, nejprve se soustřeďte jen na svůj hluboký nádech a hluboký výdech. S každým nádechem si představujte příliv nové energie dovnitř svého těla a představujte si, jak ta pozitivní energie proudí vaším tělem, jak ten vzduch začíná pozvolna okysličovat všechny části vašeho těla, až do těch nejzazších koutků. S každým výdechem si představujte, jak vás opouštění negativní myšlenky a nezdary celého vašeho dne. Každý váš výdech představuje odplavování škodlivin, škodlivých myšlenek ze všech zákoutí vašeho těla, vaší mysli. Pokud se vám při nádechu či výdechu zobrazí ve vaší mysli nějaká věc, která vás právě dnes trápila, zkuste se nad ní zamyslet, vybavte si veškeré pocity, které tuto věc doprovázely.

K správné redukci stresu se doporučuje praktikovat všímavost zhruba 30-40 minut denně.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Kamča Kamča | Web | 28. srpna 2016 v 11:55 | Reagovat

To je hodně zajímavý, to taky zkusím praktikovat!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama