Semínka

5. října 2016 v 9:09 |  Bez lepku
Stejně jako ořechy, i semínka obsahují řadu polynenasycených mastných kyselin, vlákniny, vitamínů a minerálních látek. Navíc teď na podzim máte díky prodeji dýní příležitost si koupit i balení dva v jednom - tedy zdravou dýni, která je sama o sobě plná vlákniny, bez lepku a dá se využít v kuchyni snad naprosto do všech pokrmů, a k tomu dýňová semínka, která nemusíte vyhodit do koše, ale můžete je využít k přípravě dalších pokrmů, například orestovanými semínky můžete posypat váš oblíbený salát.

Dýňová semínka jako bohatý zdroj živin používali prý již ve starověkém Řecku. Je tomu zejména proto, že semínka jsou bohatá na pro tělo důležité proteiny. Krom toho obsahují dýňová semínka beta-sitosterlo, tedy sterol rostlinné povahy, který snižuje činnost enzymu zodpovědného za přeměnu testosteronu na dihydrotestosteron. Tento mechanismus by měl napomoci ke snížení růstu nechtěného ochlupení a snížení cholesterolu.

Dýňová semínka zároveň obsahují řadu pro tělo důležitých mastných kyselin, které pomáhají regulovat funkce hormonů, zlepšovat stav vlasů, pokožky a nehtů, snižovat insulin a stabilizovat krevní cukry a pomoci s reulací menstruačního cyklu. Díky všem těmto pozitivním účinkům můžeme označit dýňová semínka za takovou superpotravinu.

Semínka obsahují zároveň řadu vitamínů, které naše tělo potřebuje, např. hořčík, zinek, aminokyselinu tryptofan, která se v těle přeměňuje na serotonin a následně na melanin, látku zodpovědnou za regulaci našeho spánku. Dalšími důležitými látkami obsaženými v semínkách všeobecně a v těch dýňových obzvláště jsou vitamíny A, E, K a B, bílkoviny, vláknina, železo, měď, fosfor, mangan a řada antioxidačních látek.

Semínka si samozřejmě můžete zakoupit kdykoliv během roku v obchodě, ale tím, že nyní je ta správná dýňová sezona, tak můžete zakoupit dýni u farmáře (nebo si utrhnout vlastní ze zahrádky), vydlabaná semínka zbavíme toho "masíčka" a vláken, kterými jsou spojená, opláchneme a necháme přes noc oschnout rozprostřené na utěrce. Na druhý den je dáme dosušit do trouby, asi tak 20-30 minut na 70-75°C.

Krom dýňových semínek bych vám doporučila do jídelníčku zařadit i další - jako jsou chia, konopná a slunečnicová semínka. V současné době je dokonce již možné zakoupit i mouku z těchto druhů semínek, která je samozřejmě přirozeně bezlepková.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama