Neposlušné vlasy, které padají

31. prosince 2016 v 13:29 |  Symptomy
Každá žena si zakládá na tom, jak vypadá a kromě perfektního obličeje bez pupínků bychom chtěly všechny mít i krásné a zdravé vlasy, které nepadají víc než je záhodno. Bohužel jeden ze symptomů PCOS může být právě nadměrné vypadávání vlasů a vznik nehezké plešky u žen.

A co děláme na ochranu našich vlasů? Jakmile začnou vypadávat více než jsme zvyklé, zpanikaříme a začneme nakupovat různé druhy šamponů, za které jsme většinou ochotné utratit nemalé peníze. Ovšem už méně často kontrolujeme složení těchto přípravků a tak si vůbec neuvědomujeme, že právě některý z použitých přípravků, ať už šampon, kondicionér, lak nebo barva na vlasy, může být právě příčinou, která přirozené padání vlasů ještě zhoršuje.

Není pak výjimkou, že si vlasy myjeme denně nebo maximálně ob den. Přitom si vzpomeňte na doby, kdy jste chodily do školky nebo možná ještě na základku. U nás doma se myla hlava vždycky pouze v neděli, březovým nebo kopřivovým šamponem. A vůbec nemám pocit, že bych měla nějaký problém s padáním vlasů nebo přílišným maštěním. Někdy během druhého stupně na základce se to trochu zhoršilo, ale pořád mi stačilo, abych si myla vlasy v neděli a ve středu, takže 2x týdně. Ovšem se začátkem studií na vysoké už to šlo s vlasy od desíti k pěti, kupovala jsem si nejrůznější typy šamponů, na březový či kopřivový jsem si už ani nevzpomněla, a vlasy jsem si musela umývat ob den, když jsem začala chodit do práce, tak dokonce denně. A samozřejmě, když si denně myjete vlasy, tak chcete, aby byly i rychle suché, takže si je denně vysoušíme fénem. Pokud pak máme vlasy vlnité a chceme rovné, nebo naopak máme rovné a chceme vlnité, tak používáme kulmy či žehličky a vlasy ještě více vystavujeme teplu. Samozřejmě - všichni nám doporučují, že máme používat jakési přípravky, které chrání naše vlasy před nadměrným teplem, které fény, žehličky a kulmy produkují. A výsledek? Musíme si častěji umývat vlasy, častěji na ně plácáme různé přípravky plné chemikálií a vlasy nám více vypadávají.

Ze zoufalosti pak používáme zase jen více a více kosmetických přípravků s nadějí, že to vypadávání přestane. K tomu se potýkáme se stresem, protože stav našich vlasů nás neuvěřitelně rozčiluje a ani si neuvědomujeme, že jídlem, které jíme, stresem, který prožíváme, a všemi těmi kosmetickými přípravky, které si plácáme na vlasy, je odsuzujeme k záhubě.

Zní to jako začarovaný kruh, že? A jak z něj tedy ven a co s vlasy, abychom si je neničily a zabránily jejich nadměrnému vypadávání? Jak se správně stravovat?

Pro krásné a zdravé vlasy do svého jídelníčku musíme zařadit jídlo, které obsahuje:
1/ Mastné kyseliny, zejména omega-3, které mají vliv na správný a zdravý růst vlasů, vyživují naše vlasy a buněčné membrány a zajišťují tak vlasům správnou pružnost. Omega-3 kyseliny najdeme zejména ve lněném semínku, vlašských ořechách, lososovi, tuňákovi a růžičkové kapustě.
2/ Zinek, který pomáhá s regulací testosteronu a dalších hormonů v našem těle, zajišťuje správnou funkci mazových váčků u kořínků našich vlasů, podporuje růst vlasu a jeho obnovu a celkově udržuje naši pokožku hlavy a vlasy zdravé. Zinek najdeme zejména v cizrně, ústřicích, hovězím a telecích játrech.
3/ Protein, protože právě protein je základním stavebním kamenem našich vlasů, takže nízký přísun proteinů vede k šedivění našich vlasů. Pokud chceme zdravé zářivé vlasy měly bychom si vybírat jídla bohatá na přírodní kvalitní proteiny jako jsou například vaječné žloutky, kapusta, burské oříšky, fazole, hrách, čočka, tofu, kuřecí a krůtí maso.
4/ Železo je rovněž důležitým prvkem, protože pomáhá zásobovat všechny naše buňky ktví, která roznáší tolik důležitý kyslík. Samozřejmě okysličenou krev přináší i k naší pokožce a zásobuje tak kyslíkem naše vlasové kořínky. Pokud máte nedostatek železa, takzvanou anemii, pomůže vám rychlé zahájení léčby zlepšit i kvalitu vašich vlasů. Železo přirozeně najdeme zejména v tmavě-zelené zelenině jako je špenát nebo Bok Choy salát, fazolích, červeném masu, krůtím, vaječných žloutcích, škeblích, mušlích, ústřicích, čočce a švestkách.
5/ Vitamíny A a C přispívají k tvorbě olejovité suspenze u našich vlasových kořínků, která pomáhá udržovat naše vlasy zakořeněné do pokožky a tím pádem zabraňuje jejich vypadávání. Navíc vit. C podporuje vznik železa. Tyto vitamíny najdeme zejména v mangoldu, špenátu, brokolici, mrkvi, sladkých bramborách, dýních a borůvkách.
6/ Hořčík. Nejzávažnějším důvodem pro vypadávání vlasů u žen i mužů je zejména nedostatek hořčíku v našem jídelníčku, protože deficience hořčíku přispívá ke vzniku zánětu v našem těle, jehož důsledkem nám pak vlasy vypadávají. Hořčík přirozeně doplníme zejména konzumací ořechů a to hlavně kešu a mandlí, a dále pak ze špenátu, čočky, hnědé rýže a platýze.
7/ Selen je stopový prvek, který v těle pomáhá tvořit selenoproteiny důležité k regulaci reprodukce, metabolismu, syntézy DNA a imunity. Selenoproteiny zároveň stimulují vlasové kořínky a podporují růst nových vlasů. Selen najdeme hlavně v para ořechách, tuňákovi, platýzovi, krevetách, sardinkách a šunce.

Jakým potravinám bychom se pro změnu měly vyhnout velkým obloukem?
1/ Koktejly obsahující sójový protein, které jsou velmi nezdravé pro naše vlasy zejména kvůli tomu, že na výrobu sojového izolátu se používá rozpouštědlo hexan, které následně může zapříčinit vypadávání vlasů.
2/ Potraviny bohaté na cholesterol a nasycené mastné kyseliny zvyšují v těle hladiny dihydrotestosteronu, což následně vede k narušení sekrece hormonů endokrinním systémem a poničení vlasových váčků.
3/ Alkohol, nikotin a kofein. Nikotin a kofein je pro nás nebezpečný zejména kvůli tomu, že poškozuje vit. C, který v těle máme, zároveň pak zabraňují absorpci potřebných živin a tak zapříčiňují snížení kvality našich vlasů, které jsou následně suché, křehké a nevýrazné.
4/ Chemicky připravená sladidla a potraviny. Sladidla jako je sukróza, fruktóza a dextróza, které jsou přítomny ve zpracovaných potravinách v těle poškozují důležité vitamíny E, K a C, které jsou nezbytné pro zdravý růst vlasů.

Jelikož naše tělo má narušenou hormonální rovnováhu v důsledku PCOS, tak samo o sobě má sklony ke snížení kvality našich vlasů, měly bychom se zamyslet nad svými stravovacími návyky, kterými můžeme našim vlasům ještě více ublížit. Změna způsobu stravování tak, aby se to promítlo na kvalitě našich vlasů je sice trochu běh na dlouhou trať, protože výsledky můžeme očekávat nejdříve tak za 2-3 měsíce, ale rozhodně je to investice, která se vám více než vyplatí.

Pokud chcete zastavit vypadávání vlasů trochu rychleji, pak bych vám ještě doporučila, abyste sledovaly etikety na vašich šamponech a dalších vlasových přípravcích. Čím méně chemikálií budou obsahovat a čím méně přípravků budete používat, tím lépe. Já osobně používám tuhý šampon (šampook) od Lush a pak tekutý šampon Rehab od stejného výrobce. Vlasy mi vydrží krásné a bez známek maštění se zhruba 3-4 dny. Fénovat a žehlit vlasy jsem přestala už více než před půl rokem a je až neuvěřitelné, jak ohromně to mým vlasům prospělo. Neříkám, že se musíte hned pustit do No Poo metody, která je v současnosti velmi populární, ale jen si myslím, že pokud trpíte nadměrným vypadáváním vlasů a začínáte plešatět, tak je na místě se zamyslet nad tím, kolik chemických přípravků na vlasy plácáte a zda jim neubližujete i tím, jak se o ně staráte a jak je vyživujete.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama