Jak na stravování při PCOS?

20. ledna 2017 v 11:17 |  Dieta
Jak jsem již několikrát zmiňovala, správným stravováním máme možnost získat převahu nad naším PCOS a přimět naše tělo, aby spolupracovalo s námi. Důležité je myslet na stravu s nízkým glykemickým indexem/náloží, hlídat si krevní cukr a udržovat si zdravou tělesnou váhu. Takto napsané to vypadá velmi jednoduše, bohužel realita je poněkud odlišná.

Stejně jako autorka článku o nápadech na zdravá jídla pro PCOS, ani já si již nepamatuji, jak to vlastně bylo s mým tělem tenkrát, než jsem začala zobat antikoncepci. Oproti všem mým kamarádkám můj cyklus začal až někdy v mých 15ti letech. Pamatuji si, jak jsem to brala jako velkou křivdu. Ještě horší pro mě však byl fakt, že můj cyklus byl velmi nepravidelný. Menstruovala jsem i 10 dní v kuse a pauzy mezi jednotlivými cykly byly různé od 2 týdnů po 3 měsíce.

O dva roky později, kdy se pravidelnost mého cyklu nijak neměnila, jsem zašla na gynekologii s žádostí o radu. Nejprve jsem dostala nějaké tabletky, které držely cyklus pravidelný 28 dní, ale zhruba po 3 měsících jsem rovnou přešla na antikoncepci a od té doby jsem zobala a zobala až do svých 30ti let. Pamatuji si, že pouze s tím prvním druhem antikoncepce jsem se cítila relativně v pohodě. Při každé změně, která proběhla od mých 20ti minimálně 5x, jsem byla z hormonů naprosto vyřízená. Začátek menstruace sice chodil tak, jak měl, ale první dny byly naprosto nesnesitelné - křeče v konečníku, křeče v podbříšku. Někdy to bylo tak nesnesitelné, že jsem třeba 3 dny vůbec nebyla schopná fungovat nebo pouze při nadopování se léky proti bolesti, které jsem tenkrát jedla skoro jako bonbóny.

Zajímavé je, že mého praktického lékaře nikdy nenapadlo, že pravidelně zvýšené CRP, triglyceridy a celkový cholesterol, nejsou následkem špatného stravování, obzvláště po dodržování přísné proti-cholesterolové diety, která můj biochemický profil vůbec neovlivnila. Ještě více zarážející je, že moje gynekoložka mi krev neodebrala nikdy a o pravidelném vnitřním ultrazvuku nemůže být ani řeč. Po vysazení antikoncepce a změny gynekologa bylo rázem všechno jasnější - polycystické vaječníky.

Dle několika studií je jedinou cestou, jak z této šlamastiky ven, dodržování správné diety a pravidelný pohyb. Nedávná studie uvádí, že pokud snížíte příjem sacharidů ve prospěch navýšení proteinů a tuků (z běžného 55/18/27 % sacharidy/proteiny/tuky na 41/19/40 %), můžete výrazně pozitivně ovlivnit svůj metabolický profil a snížit hladiny krevního testosteronu. Můžete sice do svého jídelníčku přidat i řadu potravinových doplňků, o kterých už jsem psala dříve, ale pokud si nebudete hlídat příjem sacharidů, jejich účinek nebude tak velký jako při dodržování nízko-sacharidové diety.

Co tedy bychom hlavně měly jíst? Spoustu zeleniny, všech barev a to prakticky v neomezeném množství, luštěniny (hlavně čočku a fazole), oříšky a semínka, protizánětlivé tuky a oleje, jako jsou avokádo, olivový a kokosový olej. Dále můžeme v omezené míře konzumovat i živočišné produkty jako je drůbež, vajíčka, ryby, mořské plody, nebo dokonce hovězí. A samozřejmě v ideálním případě bychom si jídlo měly připravovat samy a nekupovat hotové polotovary.

Inspirace na jednotlivá denní jídla
Snídaně:
-2 míchaná vajíčka s orestovanou zeleninou nebo houbami (připravujeme na olivovém nebo kokosovém oleji)
-1/2 hrnku vařené ovesné nebo jiné kaše, slazené stévií, ochucené skořicí a posypané mandlemi a ořechy
-smoothie ze zmražených bobulí, baby špenátu nebo kapusty, 1/4 avokáda, 1 lžíce neslazeného práškového proteinu (já používám konopný) a vše rozmixované s vodou

Oběd:
-doma dělané kuřecí či krůtí chili s fazolemi, rajčaty a nasekanou zeleninou
-bezlepkový sendvič naplněný domácím tuňákovým salátem s rajčaty, salátem, hořčicí a cibulí
-míchaný zeleninový salát s ředkvičkami, zelím, orestovanou cibulkou nebo paprikou, červená řepa, semínka a ořechy a na závěr můžeme přidat protein buď ve formě fazolí a čočky nebo kousků orestovaného masa či ryby

Večeře:
-1/2 upečeného batátu nebo normálních brambor s 1 hrnkem v páře vařené brokolice s kouskem libového masa
-1/2 hrnku uvařené quinoi s 1 hrnkem upečeného chřestu s grilovanou rybou
-zeleninové nebo bezlepkové špagety s půlhrnkem orestované zeleniny a grilované maso, ryba či mořské plody

Svačiny:
-kousky celeru s 1 lžící neslazeného arašídového nebo mandlového mléka
-nesolené ořechy či semínka
-2 natvrdo vařená vejce
-kousky mrkve se salsou a guacamole

A já přidávám ještě své oblíbené jídlo, které je zcela v souladu s PCOS dietou - květák s vajíčkem, který jsem si připravila na dnešní oběd. Mňam Usmívající se Máte i vy nějaké vaše oblíbené jídlo, které je v souladu s PCOS dietou?
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Magicmax Magicmax | Web | 20. ledna 2017 v 11:29 | Reagovat

Fandím! Jde vidět že jste schopná, zkušená a šikovná žena, co se probojuje! :-)

2 idees . idees . | Web | 24. ledna 2017 v 18:31 | Reagovat

Moc díky za vaše články! Mě zjistili syndrom také po vysazení antikoncepce, je mi 19 let a do toho mám celiakii, se stravováním to tak nějak vůbec nemám lehké. Nechce se mi neexistující cyklus řešit nasazením antikoncepce a vyvoláním pseudocyklu, budu se asi proto snažit změnit životní styl a stravu ještě více přizplsobit všem omezením :D Váš blog je první zdroj informací, na který jsem narazila a jak pročítám ostatní články, tak i nejlepší. Moc děkuji!

3 Janča Janča | 25. ledna 2017 v 7:48 | Reagovat

[1]: Moc vám děkuji :-)

[2]: Děkuji za milý komentář a pochvalu :-) Vaše zdravotní problémy mě velmi mrzí, ale pokud jste se poprala s dietou na celiakii, tak věřím, že rozšíření této diety o mléčné výrobky už nebude takový problém. Začátky jsou vždycky náročné, ale věřím, že to zvládnete! Nikam nemusíte spěchat, v 19ti letech máte ještě spoustu let před sebou, kdy máte možnost postupně ozkoušet různé přístupy ke zkrocení vašich symptomů a s PCOS se statečně poprat. Držím vám palce ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama