Jak se stravovat během těhotenství

11. ledna 2017 v 22:54 |  Dieta
Pravděpodobně se mezi mými čtenářkami najdou i takové, kterým se již podařilo otěhotnět a teď si marně lámou hlavu s tím, jak se během té 9ti měsíční poutě stravovat. Důležitá je strava bohatá na živiny a nutné jsou i některé potravinové doplňky.

Určitě je nutné zmínit, že tím, že se ženě s PCOS podařilo otěhotnět, tak zdaleka nemá vyhráno. PCOS je zákeřné v tom, že až 50 % všech těhotenství může skončit potratem během prvních několika týdnů. Dalšími možnými komplikacemi jsou těhotenská cukrovka, preeklampsie, předčasný porod nebo jiné potíže při porodu vyžadující následně císařský řez.

Ovšem pokud se budeme v průběhu celého těhotenství správně stravovat a pečovat o sebe, máme vysokou šanci se všem zmíněným komplikacím vyhnout.

Pojďme si tedy povědět o několika potravinách, vitamínech, přípravcích, které bychom měly zařadit do svého jídelníčku během těhotenství.
1/ Skořice. O té jsme si již něco psali v jednom z minulých článků. Důležitou vlastností skořice je, že se jedná o koření, které funguje jako inzulinový senzitizér a pomáhá tak zmírňovat inzulinovou rezistenci a tím pádem snižuje hladiny krevních cukrů, což je velmi důležité pro naše miminko. Vysoké koncentrace inzulinu a cukrů v krvi totiž nezapříčiňují pouze těhotenskou cukrovku, ale pravděpodobně jsou zodpovědné i za potrat v ranné fázi těhotenství.
2/ Kukruma. Nedávný výzkum provedený na 240 pacientech poukázal na to, že denní podávání tablet s obsahem kurkumy po dobu 9 měsíců zabránil rozvoji cukrovky ve srovnání se skupinou neléčenou. Otázkou je, zda je vhodné toto koření s významnými protizánětlivými, antioxidačními a antidiabetickými účinky podávat ženám po dobu celého těhotenství. Dosud provedené studie zatím neobjevily žádný nežádoucí účinek při podávání kurkumy.
3/ Selen. Selen je významný minerální prvek, který je vhodný pro podporu plodnosti u žen a zlepšení spermií u mužů. Má schopnost obnovit ovulaci u žen a zároveň působí proti zánětům spojených s PCOS, což je důležité pro správný růst miminka, proto bychom si při výběru potravinových doplňků v těhotenství měly pořádně zkontrolovat, zda je selen obsažen a v jakém množství.
4/ Vlašské ořechy a mandle. Jak jsem již dříve psala, pro správnou léčbu PCOS je důležité doplňovat nenasycené tuky, zejména omega mastné kyseliny. Mandle a ořechy jsou výborným zdrojem těchto tuků a pomáhají tak regulovat hladiny hormonů a krevních cukrů. Zároveň jsou tyto tuky důležité i pro správný vývoj mozku miminka, proto je důležité mandle a vlašské ořechy zařadit na svůj jídelníček i během těhotenství.

Jednoznačně nejdůležitější pro léčbu PCOS je změnit náš styl stravování a upravit celkově náš životní styl. Pokud se nám toto nepodařilo před otěhotněním, tak vězte, že těhotenství je ta správná doba, kdy s takovou změnou začít, aby vaše miminko sílilo a zdravě rostlo.

Je důležité, abychom jedly stravu obsahující nízké množství škrobů. Taková dieta totiž vede ke zvýšení inzulinové senzitivity a může tak zabránit vzniku těhotenské cukrovky, předčasnému potratu a zároveň napomáhá ke snížení koncentrací testosteronu v našem těle. Stačí nahradit rychle stravitelné cukry za zeleninu s nízkým glykemickým indexem a hned máme zajištěné pozvolné uvolňování glukózy do naší krevní cirkulace. A přesně toto pozvolné uvolňování je důležité pro naše rostoucí miminko, které je tak zásobeno nepřetržitým přísunem správného množství glukózy po celou dobu těhotenství.

Další složka stravy, která je pro správné těhotenství a zdravý růst plodu, důležitá, jsou proteiny neboli bílkoviny. Proteiny samy o sobě jsou základními stavebními kameny našeho těla, takže asi správně uhádnete, že je potřebuje i naše miminko. Navíc strava bohatá na bílkoviny je důležitá i kvůli našemu PCOS. Snažte se proto zajistit, aby váš denní přísun kalorií byl alespoň z jedné třetiny složený z kvalitních proteinů.

Takže abychom si to shrnuly - potřebujeme omezit v jídelníčku rychlé a snadno stravitelné škroby a cukry - což znamená pečivo, které kvůli bezlepkové dietě stejně asi příliš nejíte. Dále bychom měly zvýšit příjem bílkovin, hlavně těch zdravých a kvalitních, takže například losos, avokádo. Zároveň potřebujeme polynenasycené mastné tuky, které jsou obsaženy v mandlích a vlašských ořechách. Ořechy a mandle zároveň obsahují důležitý prvek selen. A pokud do našeho jídelníčku zařadíme ještě skořici a kurkumu, tak máme vše potřebné v jednom.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama