Vitamín D podruhé

11. března 2017 v 14:34 |  Dieta
V jednom ze svých předchozích článků jsem vám již vitamín D představovala. Jedná se o v tucích rozpustný vitamín, který se za normálních okolností tvoří v kůži během slunění přeměnou 7-dehydrocholesterolu. Ovšem současná populace má tohoto vitamínu velký nedostatek. Je to spojeno i s tím, jak většinu dne trávíme v práci, zavření za oknem a dveřmi. Navíc ani naše podnebí nám moc nepomáhá, když téměř polovinu roku je venku světla tak málo, že do práce i z práce chodíme za tmy. K tomu si ještě musíme připočítat stres, který se s prací spojuje a je zřejmé, že může docházet k nějakým potížím.

Když si pak dáme dohromady to, jak nás všichni neustále stresují s možností vzniku rakoviny kůže a jak špatně se stravujeme, tak asi není úplně s podivem, že ženy mají málo vitamínu D. Kromě toho, že je vit. D důležitý pro naše kosti, tak pomáhá i v prevenci před nejrůznějšími onemocněními jako jsou kardiovaskulární nemoci, rakoviny, deprese. Zároveň bylo i prokázáno, že může pozitivně ovlivňovat plodnost jak u mužů, tak u žen.

Vitamín D je totiž molekula steroidní povahy, proto je velmi důležitý pro tvorbu našich pohlavních hormonů. Ženy s PCOS mají dle studií snížené koncentrace vit. D oproti ženám bez tohoto syndromu. Navíc vědci zkoumali i vliv zvýšeného příjmu vit. D na zlepšení plodnosti u žen. Dle této studie přispívá pravidelná konzumace vitaminu D k zlepšení vývoje folikulu a zároveň k regulaci menstruačního cyklu. Jedna studie dokonce prý prokázala, že ženy s dostatečným příjmem vit. D mají až 2x vyšší šanci na otěhotnění, protože zkvalitňují vajíčka a tím zvyšují jejich šanci na uhnízdění.

U mužů pak vit. D zvyšuje počet a kvalitu spermií a navíc zvyšuje hladiny testosteronu, čímž zvyšují sexuální libido mužů.

Jak zjistíme, zda máme dostatek vitamínu D?
Každý z nás je unikát, takže symptomy budou jiné - může to být bolest kloubů, malátnost, bolesti hlavy, špatná schopnost koncetrace. Nejsnáze to však zjistíme z krevních testů.

Jak zvýšit hladiny vit. D?
Nejsnazší a nejlevnější variantou je, abychom se 30 minut denně slunili, bohužel však bez slunečního krému. Sluneční krémy totiž obsahují ochranné filtry, které zabraňují pronikání UV záření do těla, které sice může způsobovat rakovinu, ale zároveň je důležité pro výrobu vit. D. Dalším způsobem je pak zvýšený přísun potravin, které tento vitamín obsahují - tedy vajíček, tučných ryb, nebo potravinových doplňků.

Já si nejdříve kupovala vit. D v lékárně, ale jeho cena mi přišla zbytečně vysoká, takže v součastnosti nakupuji v DM. Pozoruji na sobě lehká zlepšení - třeba jsem přestala trpět na křeče do chodidel při cvičení.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama