Co budeme obědvat?

10. června 2017 v 7:22 |  Dieta
V poslední době jsem z lenosti sklouzla k tomu, že jsem prakticky přestala vařit, nebo teda hodně málo, a chodit na jídlo ven do restaurace. No hrdá na sebe dvakrát nejsem, protože samozřejmě v restauraci příliš kvalitní bezlepkové a bezmléčné jídlo neseženete. Všechno je z polotovarů a občas se to nedá beztak jíst. Dříve jsem poctivě vařila a měla tak 2-3 různá jídla týdně, jak je možné, že to teď nejde? Vážně chci celou svoji snahu zmuchlat jak popsaný papír a zahodit do koše?

Náhodou jsem ovšem narazila na příspěvek od Eriky Volk. Stačilo, abych si přečetla nadpis a řekla jsem si - jakto, že mě to nenapadlo samotnou???

Erika v rámci lepšího udržení pořádku v kuchyni, vaří zásadně jen v neděli odpoledne a to přesně tolik porcí, kolik je na daný týden pro celou rodinu třeba. Jídlo pak rozdělí na porce a zamrazí.

Důležité ale je, abychom se takové přípravě pěkně věnovali krok po kroku. Začneme důkladným plánováním. Chceme si připravit pouze obědy na každý den, nebo snad i večeře? Připravujeme si porce pouze pro sebe nebo i pro zbytek rodiny? Pokud máme vymyšleno, že uvaříme 2-3 různá jídla a řekněme od každého to budou 4 porce, tak máme základ daný.

Dál se zamysleme nad tím, co konkrétně chceme vařit? Mělo by to být zdravé, máme chuť na maso nebo si raději dáme týden bez masa? Najdeme si nějakou kuchařku zdravého stravování, prolistujeme ji a vybereme si, co nás zaujalo.

Přecházíme ke kroku číslo tři - sepíšeme si nákupní seznam. Co všechno bude potřeba, abychom se po hlavně mohli vrhnout do vaření a nemuseli nic nahrazovat? Se seznamem pak vyrazíme do obchodu a pokud možno, koupíme pouze to, co na něm máme napsáno, ať nás to nesvádí nějak podvádět svoji dietu a přesvědčení. Pokud doma ty chipsy a čokoláda nebudou, tak nás to odradí do toho obchodu jít, když budeme mít navařeno na celý týden předem.

Při výběru pokrmu je dobré zároveň přemýšlet, zda k přípravě využijeme naši kuchyň na maximum. Najdeme si proto takové menu, k jehož přípravě využijeme jak sporák, tak i troubu nebo mikrovlnku, ať můžeme hezkz pracovat na více frontách naráz. Navíc si vybíráme, pokud možno, jídla jednoduchá. Moc nám nepomůže, když budeme chystat jídlo, jehož příprava zabere třeba 3 hodiny, pokud tedy nejsme vášnivými kuchařkami a nevadí nám strávit v kuchyni celý den.

Jakmile máme vymyšleno, co vaříme, a nakoupeno všechno potřebné, můžeme zvesela začít. Nejprve odstraníme z kuchyňské linky vše nepotřebné - kávovar, umyté nádobí atd., ať máme více prostoru k tvoření. Zkontrolujeme si, zda máme v mrazáku opravdu prostor pro počet krabiček, které chceme zamrazit. Pokud to je možné, nachystáme si naše BPA-free krabičky (nejlépe skleněné, ale pokud nemáme, tak alespoň plastové, i když jídlo s plastem, který obsahuje BPA příliš nekamarádí). Sepíšeme si na papír, jaké kroky z našich receptů můžeme provést naráz a co musíme oddělit. Je lepší mít recepty na jednom papíře, než třeba listovat knihou, časopisem či na ipadu sem a tam.

A jde se na věc - můžeme začít umývat, čistit a porcovat ovoce a zeleninu, marinovat maso, předehřát troubu, prostě se věnovat vaření tak, jak nám vyhovuje. Na závěr necháme všechno vychladnout, nandáme do misek a uklízíme do mrazničky. Umyjeme nádobí, uklidíme a setřeme kuchyňskou linku a máme opět na týden pokoj Mrkající
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Katka Katka | E-mail | 29. července 2018 v 13:05 | Reagovat

Ahoj Jani, to by se mi taky líbilo, kdybych se zvládla takhle zorganizovat :D Článek čtu teprve nyní, ale vidím, že jsi psala před rokem. Podařilo se ti nějak tohle plánované vaření zaimplemetovat do běžného života? Díky za odpověď, případně radu, jak se ti to povedlo ;)

2 Janča Janča | Web | 31. července 2018 v 9:09 | Reagovat

[1]: Ahoj Katko, upřímně, měla jsem to v plánu, ale nebudu tady tvrdit, že jsem to zvládla, protože nezvládla. Zhruba týden po publikování tohoto článku mi začalo být divně od žaludku, jako lehká kocovinka. A to já vždycky řeším tím, že musím víc jíst, navíc mi bylo tak jako celkově divně a já si říkala, že jsem těhotná. No a nedlouho na to jsem vážně našla dva proužky na testu. Ale nevykašlala jsem se na to úplně, začala jsem si zase víc vařit doma, chystat mističky na snídani atd. V sprnu jsme se ale stěhovali do nového, takže jsem začala trávit dvě a více hodin dojížděním do práce a zpět a už nezbýval čas ani energie věnovat se plánování, prostě jsem nakoupila, na co byla chuť a sklouzla zpátky k tomu, že když zbyl čas, tak jsem si uvařila na 2-3 dny do lednice, jednou za týden jsem šla na oběd ven a tak. Ale je pravda, že jsem i přestala tolik řešit, zda jím či nejím lepek a mléko, protože moje chutě na sladké a nutnost sníst aspoň dva obědy mi nedala moc na výběr, sice jsem se snažila příjem lepku a mléčných produktů držet na minimu, ale zase jsem nechtěla jíst striktně bez, abych miminku nevybudovala nějakou alergii. Teď je malému už téměř půl roku a já opět začínám pracovat na tom, abych měla striktně stravu bez mléka a lepek minimálně. A upřímně - teď se snažím o víkendu navařit jídla tolik, aby mi to vyšlo na celý týden, protože s malým mimčem se mi často stává, že když nemám navařené zásoby v lednici, tak třeba ani celý den nejím :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama