Jaká sladidla jsou vhodná při PCOS

12. září 2017 v 16:05 |  Dieta
V jednom ze starších článků jsem uváděla seznam toho, čemu se při PCOS vyhýbat nebo se nejlépe úplně vzdát. Na tomto rozsáhlém seznamu jste jistě zaznamenaly jídlo bohaté na cukry. Tomuto bodu bychom měly věnovat zvýšenou pozornost, a to nejen v období těhotenství. Pokud vám bylo diagnostikováno PCOS, tak jste přirozeně ohrožené zvýšeným rizikem vzniku cukrovky, v těhotenství pak té těhotenské.

Dnes se budu věnovat článku od Amy nebo-li PCOSdivy, ktreá uvádí seznam sladidel, které jsou a nejsou pro PCOS vhodné.

Největším zlem je pro nás veškerý rafinovaný cukr. A co že si pod tímto pojmem můžeme představit? Jedná se o chemicky ošetřený přírodní (hnědý) cukr. Chemickými postupy je přírodní cukr zbaven melasy a vybělen. Díky těmto procesům dochází k odstranění vitamínů a minerálů z cukru a snižuje se tak jeho výživová hodnota prakticky na nulu. Ovšem stále v něm zůstává spousta energie, díky níž je rafinovaný cukr kalorickou bombou a napomáhá k nárůstu naší tělesné hmotnosti.

Jelikož trpíme PCOS, bylo by pro nás úplně nejlepší se cukru tedy úplně vzdát. Ale to není zase až tak jednoduché, tělu by časem mohla začít chybět energie a občas prostě chuť na sladké dostane každý, nebudeme tvrdit, že ne. Co tedy dělat? Jak nahradit cukr a přitom sladkou chuť zachovat?

Amy doporučuje následující sladidla:
1/ Stevie. Jedná se o přírodní sladidlo, které má prokazatelné pozitivní zdravotní účinky jako jsou proti-zánětlivé a antioxidační vlasnosti. Velkou výhodou stevie je zároveň to, že si ji můžeme v květináčku na okně vypěstovat i u nás. Zároveň je stevie zhruba 200-300x sladší než samotný cukr, tudíž ji nepotřebujeme k oslazení takové množství. Stevie se zároveň prodává i jako roztok. V tomto případě si však raději pořádně přečtěte složení výrobku. Podle Amy totiž některé společnosti přidávají ke stevii i jiná, alternativní sladidla jako je xylitol a erythritol. Amy doporučuje zakoupit organický zelený prášek ze stevie, která by měla být bez jakýchkoliv přídavků. Pokud se mě týče, tak já ráda stevii vynechám. Jeden čas jsem držela Dukanovu dietu a musím přiznat, že mi stevie vůbec nechutnala, měla jakousi pro mě chemickou pachuť, takže jsem pravděpodobně měla nějakou "nastavovanou" variantu.

2/ Med. Asi nejstarší sladidlo vůbec, které má nízký glykemický index a údajně má i antimikrobiální vlastnosti. Samozřejmě bych spíše doporučila do medu trochu víc investovat a koupit u včelaře nebo v bio obchodě než někde v marketu.

3/ Javorový sirup. Stejně jako med i javorový sirup má nízký glykemický index. Pozor při nákupu, přečtěte si složení, ať máte jistotu, že kupujete 100% javorový sirup bez příměsi sirupu kukuřičného.

4/ Monk fruit, česky Luo-chan-kuo, který se nazývá rovněž jako arhatovo nebo buddhovo ovoce. Ve volné přírodě je vzácný, ale pěstuje se pro svoje plody, které se používají v tradiční čínské medicíně a zároveň je v Číně oblíbené jako nízkokalorické sladidlo. U nás se dá zakoupit na internetu jako 60 ml extrakt, ale není úplně nejlevnější (necelých 600 Kč).

5/ Sirup z jakonu. Jakon je rostlina, která pochází z Jižní Ameriky a utváří sladké hlízy. Vylisováním šťávy z hlíz a šetrným odpařením se vyrábí přírodní sladidlo. Dá se zakoupit i u nás ve vybraných eshopech.

Běžně dostupná sladidla, které známe z obchodů nejsou úplně vhodná při PCOS. Hlavním důvodem je to, že nejsou přírodního původu, ale připravují se uměle, chemicky. Pro vyšší benefit z příjmu sladidel bychom měly preferovat jejich přirozeně přídoní původ.

Jako vhodné alternativy se mohou jevit agávový nektar nebo kokosový cukr. Obě tyto sladidla jsou přírodní, s nízkým glykemickým indexem, ovšem oba obsahují vysoký podíl fruktózy. Správný cukr, kterým chceme sladit by totiž neměl obsahovat příliš velká množství jednoduchý cukrů, takzvaných monosacharidů, jako je právě fruktóza či glukóza.

Pokud nutně potřebujete uspokojit svoje choutky po sladkém, zkuste si najít takové přírodní sladidlo, které vám bude vyhovovat a snažte se jeho příjem udržovat na nejnižší možné hranici. A pokud to jen trochu jde, zkuste cukr postupně ubírat, zejména ze svých nápojů, protože nejlepším nápojem je opravdu čistá voda. A pokud potřebujeme nutně pít čaj či kávu, tak jen pamatujte, že chuť obou nápojů bude daleko přirozenější, pokud cukr postupně budete ubírat až do okamžiku, kdy jej vyřadíte úplně Mrkající
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama