Jaký typ PCOS máte?

6. listopadu 2017 v 17:23 |  Diagnostika
Syndrom polycystických ovarií, PCOS, je jedna z nejčastějších dosud ne zcela pochopených hormonálních poruch žen. Zjistit dostatek informací právě o vašem zdravotním stavu, je důležité pro individuální přístup a léčbu PCOS. Jak můžeme tedy určit, kterým typem PCOS trpíme a jak se o sebe správně starat?

Vím, že tady celoplošně doporučuji bezlepnkovou a bezmléčnou dietu, ovšem nutno podotknout, že tento životní styl nemusí prospívat každé z nás, některé z toho můžeme být zmatené nebo dokonce až frustrované, protože co když nám doktor sice diagnostikoval některé hormony zvýšené a jiné ne? Opravdu se musíme pustit do života bez lepku a mléka?

U PCOS se můžeme setkat s řadou hormonálních poruch, včetně zvýšeného LH (luteinizačního hormonu), zvýšeného testosteronu nebo jiných mužských pohlavních hormonů, zvýšeného prolaktinu, abnormálních hladin kortizolu, nízkého progesteronu a estrogenu, nebo naopak s estrogenovou dominancí a rovněž s inzulinovou rezistencí. Mohou se nás týkat úplně všechny tyto nerovnováhy, ale nemusí. Zrovna tak můžeme trpět všemi symptomy, jako je akné, nadměrný růst ochlupení na nechtěných místech, vypadávání vlasů, prblémy s ovulací a otěhotněním, ale taky tím vůbec trpět nemusíme.

Z tohoto důvodu je těžké najít jeden optimální výživový směr, který by posloužil celoplošně všem ženám s PCOS.

Důležité je zjistit, jak jsme na tom s krevním cukrem a inzulinovou rezistencí. Můžeme mít sice problémy hubnout a nemenstruoavt, ale nutně to neznamená, že musíme mít vysoký cukr a inzulinovou rezistenci. Lékař by vám rozhodně měl udělat test, zpravidla se dělá OGTT = glukózový toleranční test, který podstupují i těhotné ženy, aby se zjistila reaktivita inzulinu po vypití roztoku glukózy. Může se totiž stát, že ženy s nadváhou nemají vůbec problémy s ovulací a mají normální hladiny cukru, a naopak, velmi štíhlé ženy mohou mít nepravidelnou ovulaci a inzulinovou rezistenci. Bez znalosti našeho krevního cukru a reaktivity inzulinu je pak ovšem velmi složité a matoucí, jaký způsob stravování zvolit.

Jsou dva tělesné typy PCOS: silný typ a štíhlý typ.
Lepší označení však je svalově rezistentní pro silný typ, což jsou ženy, které si snadno ukládají tuk a tukově rezistentní pro štíhlý typ, což jsou ženy, které tuk tak rychle nenabírají.

Dále se pak musíme zamyslet i nad inzulinovou rezistencí - buďto jsme více rezistentní nebo naopak více citlivé k inzulinu. Pokud jsme citvlivé, probíhá signalizace pomocí inzulinu dobře a živiny se dostávají snadno do našich orgnánů. Pokud však jsme rezistentní, potřebujeme mnohem více inzulinu k tomu, aby se živiny do cílových orgánů dostaly. U PCOS nás zajímají zejména vaječníky, játra, svaly a tuk. Dokonce můžeme mít citlivější pouze některý orgán, ale ostatní ne. Zejména vaječníky zůstávají citlivé vůči inzulinu, což se u PCOS projevuje nerovnováhou ženských pohlavních hormonů prakticky u všech žen s PCOS, zatímco symptomy se u nás všech shodovat nutně nemusejí.

I tady ořijdou na přetřes zmíněné dva typy PCOS: 1/ ženy, které snadno přibírají na váze a mají potíže následně zhubnout, 2/ ženy, které nadváhou netrpí, dokonce ani nemají veliké komplikace s hubnutím, ale pokud se při hubnutí blíží k nějaké pomyslené vysněné metě, tak těch posledních pár kilo prostě nejde dolů.

Jaký je tedy rozdíl mezi dvěma typy PCOS?
1/ Pokud jsou vaše tukové buňky rezistentní a nereagují dostatečně rychle na potřebu inzulinu, můžete mnojem hůře nabírat tělesný tuk. A jelikož se vám do tkání snadno vstřebávají živiny a glukóza, můžete mít problémy s nízkým krevním tlakem a inzulinovou rezistencí. Jedná se tedy o štíhlý typ žen, které mají tukovou rezistenci. Nenabírají sice tak snadno tuk, ovšem trpí nižší energií a častými skoky krevních cukrů.

2/ Druhý typ žen, který se označuje jako silný typ žen nebo jinak svalově rezistentí. Svaly těchto žen jsou rezistentní k inzulinu, nepřijímají živiny tak rychle a proto si je často uskladňují ve formě tělesného tuku. Tyto ženy častěji trpí únavou a špatně tolerují cvičení. Navíc často přibírají tělesný tuk. Po cvičení dobře reagují na karbohydráty, která snadno vstřebávají do svalů bez nutnosti inzulinu.

A samozřejmě ještě můžeme přidat činnost hormonů. Ženy se svalovou rezistencí, tedy silný typ, trpá problémy spojenými s vysokým kortizolem, jako je např. zánět, problémy s usínáním, úzkosti. Naopak ženy s tukovou rezistencí neboli štíhlý typ trpí nízkými koncentracemi kortizolu, tedy zvýšená chuť na sladké, únava mezi jednotlivými jídly, problémy při spaní.

Pokud tedy myslíte, že jste spíše šíthlý typ - rozhodně pro vás není vhodná low-carb strava, zatímco silný typ bude na low-carb dietě prospívat velmi dobře. Jaký typ si myslíte, že jste právě vy?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama