8 potravin k nastartování plodnosti žen i mužů

3. ledna 2018 v 20:20 |  Dieta
Neplodnost se netýká pouze nás, žen, ale i mužů. Ke zvýšení pravděpodobnosti otěhotnění se tedy nemusíme s dietními opatřeními trápit jen my, ženy, ale můžeme zapojit i svoje muže/partnery, budoucí otce našich dětí. Je dobré zvýšit příjem folátů, které jsou přítomné např. v jamech (u nás známé pod názvem batáty), citrusech a zelené listové zelenině. Foláty totiž pomáhají k prevenci poruchy ovulace. Dále bychom se měli zaměřit na konzumaci potravin bohatých na vitamín C, který zlepšuje životaschopnost mužských spermií, ochraňuje je totiž před oxidačním poškozením. Neméně důležitý je pak zinek, který se nachází zejména v semenech dýně a slunečnice, a pomáhá zvyšovat počet spermií. Na závěr bychom neměli zapomínat na konzumaci libového červeného masa, které obsahuje železo a tak zabraňuje anémii, a opět napomáhá ke zvýšení plodnosti.

Neplodnost se v současném západním světě stává stále větším strašákem párů v produktivním věku. Nelze z ní obviňovat pouze ženy nebo pouze muže, protože do jisté míry mohou být komplikace na obou stranách, nehledě k tomu, že jakmile jednou začneme "obviňovat" pouze jednoho partnera, přidáváme další faktor a to psychiku. Problémy mohou být jak v produkci vajíček, tak spermií, a pouze správné stravovací návyky nám pomohou zvýšit šanci na přirozené otěhotnění.

Měli bychom se proto společně s partnerem zaměřit na konzumaci potravin, které pomohou zvýšit počet a hybnost spermií, zlepšit uvolňování nebo produkci vajíček a zároveň snížit pravděpodobnost rizika poškození neuronální trubice plodu. K zlepšení reprodukce mužů a žen napomáhají potraviny s obsahem folátů, vit.A, vit.B, vit.C, zinku, vápníku, zelenu a lykopenu. Samozřejmě do sebe nemůžeme tyto potraviny cpát horem dolem v extrémních množstvích, ale rozhodně bychom je ve svém jídelníčku neměli opomínat.

Reprodukce klesá i v souvislosti s věkem partnerů, ale následující potraviny by nám mohly pomoci její pokles decentně zbrzdit:

1/ Jamy/batáty - jsou bohaté na vit.A a foláty. Zároveň obsahují chemikálii zvanou dioscin, která pomáhá tvořit přirozený progesteron, a tak napomáhá k uvolnění vajíček. Proto máme větší šanci otěhotnět. Nadměrná konzumace batátů prý ovšem může naopak tělo zaplavit Přemírou fytoestrogenů a tak naopak šanci na otěhotnění snížit, proto se doporučuje jejich konzumace pouze v prvních dvou týdnech menstruačního cyklu. Zajímavostí je, že údajně konzumace batátů zvyšuje pravděpodobnost dvojčat. Jelikož bychom s manželem chtěli celkem 3 děti, tak to asi při dalším pokusu o otěhotnění budeme muset vyzkoušet Usmívající se

2/Mléko - Vím, že jsem psala, že mléčné výrobky jsou u PCOS nevhodné, ovšem pokud ještě PCOS nemáte na 100% potvrzené, tak se jich nutně vzdávat nemusíte a váš partner určitě mléčné produkty z jídelníčku vyřadit nemusí. Jeden hrnek plnotučného mléka denně prý snižuje riziko neplodnosti. Mléko totiž obsahuje vápník a vit.D. Pokud ovšem PCOS trpíte a víte, že je vám bez mléka lépe, tak tuto radu přeskočte. Osobně jsem se teď během těhotenství k mléčným produktům kvůli miminku vrátila, abych měla dostatek vápníku, ovšem poslední měsíc a půl mi není po mléce úplně nejlépe, pálí mě po něm žáha, takže jsem zvolila jeho bezlaktózovou formu. Po narození miminka mám v plánu mléko opět zcela vyřadit, protože na produkci mateřského mléka nemá vliv a může být alergenem pro dítě.

3/ Libové maso - zejména hovězí, kuřecí nebo krůtí je skvělým zdrojem železa. Díky němu může zlepšovat funkci a produkci červených krvinek v našem těle a zabraňova anemii (nedostatku železa). Libové maso rovněž obsahuje proteiny, které jsou důležité pro udržení rovnováhy cukru v krvi a zajišťují přísun důležitých aminokyselin, které potřebuje naše tělo pro správnou funkci reprodukčního systému, zároveň aminokyseliny pomáhají ke stavbě a opravě buněk a produkci hormonů.

4/ Vejce - zejména jejich žloutky jsou významným zdrojem selenu, který chrání vajíčka i spermie před volnými radikály a zároveň napomáhá k vytvoření zdravého prostředí v děloze pro úspěšné uhnízdění embrya. Vajíčka zároveň obsahují důležité proteiny, které pomáhají udržovat správnou kvalitu spermií a vajíček a takto přispívají k zvýšení plodnosti. Vajíčka, stejně jako losos, vlašské ořechy a lněné semínko navíc obsahují omega-3 mastné kyseliny, které jsou významné pro zvýšení krevního zásobení našich reprodukčních orgánů, zvyšují počet spermií a regulují funkci hormonů.

5/ Ovoce - citrusové plody jsko jsou pomeranče a grepy jsou bohaté na vit.C, který je důležitý zejména pro mužskou plodnost, jelikož zlepšuje kvalitu spermií. Foláty obsažené v citrusech navíc snižují pravděpodobnost, že vaše miminko bude trpět defektem neuronální trubice. Borůvky a maliny jsou důležitými antioxidanty, které ochraňují vajíčka a spermie před poškozením a stárnutím. Meruňky jsou bohaté na vit.A, který chrání rychlost pohyblivosti spermií.

6/ Dýňová semínka - obsahují zinek, který je důležitý pro správnou funkci reprodukčního systému. U mužů s nízkým počtem spermií se doporučuje konzumovat 1/4 hrnku dýňových semínek denně. Zároveň obsahují omega-3 mastné kyseliny. Ke zvýšení mužské plodnosti se doporučuje i konzumace slunečnicových semínek. Zvýšený příjem zdrávých tuků jako je olivový či kokosový olej, ořechy a avokáda jsou schopné regulovat správné koncentrace testosteronu v organismu a zlepšovat kvalitu vajíček.

7/ Rajčata - mohou zlepšit plodnost mužů, obsahují totiž lykopen, který pomáhá zvyšovat počet spermií a zlepšovat jejich kvalitu. Pravidelná konzumace rajčatové šťávy napomáhá zvýšit pohyblivost spermií u mužů.

8/ Listová zelenina - zejména ta zelená. Kadeřávek je bohatým zdroje vit.C, který chrání spermie a vajíčka před poškozením volnými radikály. Zároveň je kadeřávek důležitým zdroje folátů a dalších fytonutrientů, které mají pozitivní účinky na rovnováhů estrogenů v těle. Konzumace špenátu napomáhá rovněž k celkovému zlepšení zdravého reprodukčního systému, optimalizuje produkci spermií, zvyšuje jejich kvalitu a také reguluje zdravou produkci vajíček u žen. Kromě listové zeleniny můžeme foláty najít i ve fazolích a čočce.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama