Cvičení a reprodukční zdraví u PCOS

12. ledna 2018 v 12:34 |  Cvičení
Až dosud bylo provedeno několik studií na téma vliv cvičení na léčbu polycystických vaječníků, avšak žádná z dosud publikovaných prací neudělala srovnání, které cvičení je nejvhodnější, tedy až do loňského prosince, kdy se jedna výzkumná skupina z Brazílie rozhodla sestavit protokol, podle kterého se pokusí vyhodnotit, jak to se cvičením a PCOS je.

Jak jste se jistě dočetly už v některých z mých dřívějších článků, redukce váhy může zmírnit příznaky PCOS jako je třeba růst nechtěného ochlupení nebo potíže s ovulací a plodností. Proto se u žen s PCOS doporučuje jako první možnost léčby změna životního stylu, který zahrnuje pravidelnou tělesnou aktivitu a změnu stravovacích návyků, což by mělo mít za následek snížit insulinovou rezistenci, zlepšit funkci metabolismu a tak i reprodukční funkci.

Pro zařazení do hodnocení v uvedeném článku musely studie splňovat přísná kritéria. Věková skupina žen zařazených do hodnocení byla 18-40 let. Studie zohledňovala, zda se jako léčebný přístup počítalo pouze cvičení nebo cvičení a další aspekt - jako je dieta nebo léky. Zároveň byly vybrány jen ty studie, kde ženy dodržovaly cvičení samotné nebo v kombinaci s další léčbou alespoň dva týdny.

A jaká kritéria byla důležitá pro hodnocení výsledku účinku sportovní aktivity?
- změny koncentrací hormonů zodpovědných za menstruační cyklus
- narůst a zlepšení plodnosti
- snížení nechtěného ochlupení
- snížení inzulinové rezistence
- snížení obezity

Bohužel se jedná zatím jen o protokol, podle kterého bude skupina hodnotit všechny vědecké články na toto téma vydané mezi rokem 2010 a 2017, takže na jednoznačnou odpověď, které cvičení je pro nás nejlepší, si jestě budeme muset nějakou chvilku počkat.

Musíme však pamatovat na to, že každá z nás jsme jiná a jedné z nás bude vyhovovat kardio, ale jiná po kardio cvičení neuvidí vůbec žádné výsledky, pokud hovoříme o redukci váhy. Mě samotné vyhovuje high-intensity interval training (HIIT). Pokaždé, když jsem s HIIT začala, tak jsem do měsíce zhubla, nejen váhu (minimálně 5 kg), ale i centimetry (zpravidla přes 6 cm v pase). Zároveň pro zklidnění hlavy, vybudování pevnosti a flexibility těla mi vyhovuje jóga. Věnuji se jí několik let, při čemž posledních dva a půl roku celkem pravidelně, od té doby nemám vůbec problémy s bolestmi zad a řekla bych, že mě méně věcí stresuje a mám lepší náladu. Jaký trénink nejvíce vyhovuje vám?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama